Österrike 2005,
På racercykel längs
Donau's cykelvägar
Fjolårets "träningsläger"
i Melk var så kul och givande att vi ville göra en liknande
resa detta år. Kravet vi hade på ort var att den skulle ligga
vid Donau och vara en ganska liten stad. Det skall självklart också
vara en enkel transport till dit. För att man skall kunna ha stor
valfrihet när det gäller val av cykelturer måste orten
också ha järnvägsförbindelse. Valet föll på
Tulln, en stad som ligger c:a 8 mil nerströms Melk och c:a 3-4 mil
uppströms Wien. Som förra året bokade vi dubbelrum i stadens
vandrarhem, vilket ligger c:a 150 m från cykelvägen på
Donau's södra sida. Alltså, ett perfekt läge.
En kort beskrivning av hur de
praktiska förberedelserna och transporter mm. gick till:
Vi beställde rummet på vandrarhemmet
via Internet och fax.
Flygbiljetterna och hotellet på Wien's
flygplats ordnade Resia i Östersund.
Vi tog taxi (en bil med tillräcklig lastkapacitet)
från Wien's internationella flygplats till Franz Josefs järnvägsstation
inne i Wien's centrum. Härifrån går en massa tåg
direkt till Tulln och de övriga städerna som ligger längs
Donau. Resan till Tulln tar c:a en halvtimma. När vi har så
stora paket som det blir av en cykel är det viktigt att åka
direkt från flygplatsen till järnvägsstationen utan omlastningar
och utan att behöva gå några sträckor. Det går
inte att gå omkring med så stora paket.
När det gäller tågresan mellan
Wien och Tulln är det bara att köpa en biljett och bära
ombord.
Från Tulln's järnvägsstation
till vandrarhemmet är det c:a 1,5 km. Omöjligt att bära.
Vi ringde till vandrarhemmet och tjejen där (Alice) skaffade taxin.
På hemvägen gjorde vi allt i omvänd
ordning. Vi hade tagit telefonnummer till taxin i Wien så att vi
i god tid kunde beställa samma bil.
Vi hade gjort ett smart drag detta år.
Det var att sista natten bo på flyghotellet direkt vid flygplatsen
i stället för i Wien. Kvällen innan hemresan kollade vi
den exakta vägen till incheckningen och var bagagevagnarna fanns.
Det är viktigt att exakt veta t.ex. var hissar är så vi
vet vägen i morgonrusningen. Detta gjorde att allt gick mycket snabbt
på morgonen. Inte nog med detta. Vi var nästan först i
incheckningskön och blev snabbt av med cyklarna och övrigt bagage.
Sedan var det bara att gå c:a 100 m tillbaka till hotellet och äta
frukost i lugn och ro. Vi hade ju över en timma på oss innan
ombordstigning!
Klicka på bilderna
så blir de större. Storlek c:a 70-80 kB.
|
|
|
|
Välkommen
till Tulln an der Donau. |
Vägen från vandrarhemmet
till floden. Tulln är en gammal romarstad |
och
här vid flodens strand står en mäktig bronsstaty av kejsar
Augustus. |
Som
alla vandrarhem vi sett i Österrike har även detta ett riktigt
cykelgarage. |
Donau's cykelvägar
har inga backar. Man kan glida fram på en asfalterad bilfri cykelväg
hela dagen. T.ex. kan man åka ut på den ena stranden på
förmiddagen och efter en god lunch i någon by eller stad vid
floden tar man andra stranden tillbaka.
|
|
|
|
|
Tillbaka ut på "der
Donau Radweg".
|
Donau cykelväg.
|
Donau cykelväg.
|
Ibland går cykelvägen
|
genom byar och små
städer.
|
En dag när vi körde
på norra sidan av Donau kom vi till en liten by vars namn jag inte
noterade. Den ligger i alla fall några kilometer nerströms från
Melk. Vi gick in på en restaurang och åt lunch. Vi såg
då några skyltar vid sidan om ytterdörren. Dessa indikerar
vattennivån vid de senaste stora översvämningarna (hochwasser).
Inne i restaurangen finns foton som visar hur det såg ut vid det
senaste tillfället år 2002. Tänk att gång på
gång få hela huset översvämmat med vatten och tänk
på allt skräp och slam som vattnet för med sig! På
många ställen vi cyklat förbi finns höga översvämningsvallar
för att skydda byarna. Vid denna by fanns ingen sådan vall.
Dom kanske borde bygga en.
|
|
År
2002 var tydligen ett mycket blött år i Donaudalen. Klicka på
den högra bilden och lägg märke till att vattnet står
alldeles under siffran 10 till vänster om träskylten.
|
En av dagarna cyklade
vi lite för långt bort för att hinna tillbaka innan mörkrets
inbrott och vi blev tvungna att vid halva tillbakavägen ta tåget
tillbaka till Tulln. Vi håller alltid koll på tågens
tidtabeller så att vi vet om och när det går ett tåg.
Det finns järnväg som förbinder städerna längs
floden. |
En av dagarna gjorde
vi en tur till Wien. Mitt i Wien delar Donau sig och bildar en ö,
Donauinsel, som uppskattningsvis är 15 km lång och max 100-200
m bred. Denna ö är ett av Wienarnas utflyktsmål. På
ön går minst två och på vissa ställen tre eller
fyra parallella och asfalterade cykel-, rullskridsko- och gångvägar.
Under helgerna är det tusentals cyklister och rullskridskoåkare
som nyttjar dessa fantastiska vägar.
|
|
|
|
|
Vägen
mot Wien strax nerströms Tulln. C:a 35 km till Wien. |
Från
en av Wien's många broar riktar vi kameran västerut. |
En av
flera parallella cykelvägar på Donauinsel i Wien. |
Vi åt
en mycket god sallad här på Donauinsel. |
Vägen
tillbaka till Tulln på flodens norra sida. |
|
Till sist en bild
på Anita som äntligen vågade lära sig cykla utan
att hålla i styret och vilket ställe hon testar på - det
är ju inte en särskilt bred väg heller och det är ganska
nära till vattnet! |
Sammanfattning
Detta blev en lika lyckad träningsvecka
som året innan. Vi behövde inte trängas med några
bilar på hela veckan då all cykling gjordes på Donau's
bilfria cykelvägar.
Vi har redan börjat planera nästa
Donauvecka. Då blir det nog några mil längre uppströms,
antingen i Österrike eller i Tyskland.
Vi avverkade 60 mil på 5,5 cykeldagar
under den veckan vi var i Tulln.
Tillbaka
|