Kreta 1994,
(Iraklion - runt Ida - Rethimno - Iraklion).

Karta


1994-04-10.

Anlände till Athéns flygplats c:a 13-tiden. Cyklarna var med flyget i år också. Vi tog flygbussen till Pireus, precis som året innan. När vi klev av bussen i hamnen gick vi direkt till en resebyrå och köpte biljetter till en av båtarna som avgick senare på kvällen. Priset var 15500 drx för enkelresa inkl. dubbelhytt. Kursen var c:a 32 SEK för 1000 drachmer (drx).

Rundcykling i Pireus 10 km.


1993-04-11, Iraklion - Arkalochori, (54 km).

Uppstigning 05.30 och vi steg iland c:a 06.30. Solen hade ännu inte gått upp och det var mycket kallt. Vi åt lite vid busscentralen. Där bussarna utgår ifrån är det alltid mycket folk i farten och där det är mycket folk i farten finns det alltid något att äta och väldigt ofta är det billigt och öppet mycket tidigt.

Vi var inte helt säkra på vart vi skulle, men vi cyklade ut ur stan österut på "old national road" till Finikas. Vi hade nog tänkt oss att fortsätta österut på "new national road". Vi körde c:a 1 km på denna väg. Trafiken var så otäck att vi tvärvände och tog i stället av rakt söderut mot Kasteli. Denna väg visade sig vara en höjdare. Mycket lite trafik, fin natur och många små byar utefter vägen. I början var det ganska mycket uppför men när vi väl kom upp var det liksom en platå där det förvisso var småbackigt men inga benmördare. Man kan nog säga att uppe på denna platå är det verkligen en fin cykling.

Vi passerade Kasteli, Thrapsano och kom till Arkalochori. Vi hade en mycket hård och ganska kall sydlig motvind från Gouves. Hotellet kostade 6200 drx.


1993-04-12, Arkalochori - Timbaki, (84 km).

Start vid 10-tiden. Detta blev en verklig höjdardag när det gäller cykling. Det var lagom kuperad terräng och varmt och skönt, 27-29 grader C på eftermiddagen. Även denna dag en stark sydlig vind. Vi passerade Partira, Tefeli, Harakas, Vagionia, Pombia, Petrokefali och slutligen Timbaki. Vi passerade dessutom många småbyar längs denna intressanta rutt. Framme i Timbaki 18.30. Hotellet vi bodde på hette San Giorgio (6000 drx) och låg mitt i centrum.


1993-04-13, Timbaki - Rethimno, (71 km).

Åt frukost på hotellet och kom iväg c:a 10.30, vilket egentligen är alldeles för sent. Att komma iväg sent får man sota för på kvällen när man kommer fram sent. Vägen mot Rethymno visade sig vara mycket tuff. Det var 3 st långa och branta stigningar på 400-500 höjdmeter. Vi hade börjat tro att vi skulle hinna med att ta vägen över Chora Sfakion och norrut över Vrises, men insåg nu att det går för sakta för att hinnas med. Vi hade behövt ytterligare en dag för detta. Det blev Rethimno direkt i stället. Det var varmt, c:a 26-28 grader C. Sista milen före Rethimno var ganska snabba då det mesta var flackt eller utförslöpor. Framme i Rethimno c:a 18.30. Som vanligt fick vi ett hotell med balkong och havsutsikt!


1993-04-14, Rethimno - Iraklion, (80 km).

Upp tidigt, ut på stan och inhandlade bröd, marmelad, apelsin och Coca Cola till frukost. Färjorna mellan Kreta och Pireus går från Iraklion och Chania. Vi befann oss mitt emellan och eftersom vi inte hade köpt returbiljett för tillbakaresan till Pireus satt vi denna morgon och försökte fundera ut om vi skulle åka till Iraklion eller Chania. Vi sa att om vi låter vinden bestämma får vi i alla fall medvind som en kompensation för alla backar. Vi slickade på pekfingret och satte upp det i luften och det blev Iraklion. Vi sa att det kan ju blåsa lite hur som helst mellan hustaken men vi kunde se att även vågorna på havet indikerade västlig vind.

Vi fick en alldeles fantastisk fin cykeldag med många småbyar men mycket klättring i långa backar. Vi börjar bli vana vid dessa ständiga backar, där man måste stå upp och cykla på låga växlar. Men som jag alltid sagt. Det går väldigt bra om man tar det lugnt. Vägen vi valde denna dag gick till att börja med österut längs norra kusten till Stavromenos. Lunch i Perama som var en ganska stor stad. Därefter passerades Mourtzana, Drosia, Damasta, Marathos och Gazio. Strax efter det sista passet som ligger strax under toppen Stromboulas (800 m.ö.h.) kunde vi se Iraklion långt bort och långt under oss. Vi var på c:a 600-700 m.ö.h. Därifrån rullade vi länge även efter de värsta backarna för det lutade åt Iraklion. Den sista milen mot stan blev därför mycket lättcyklad trots trötta ben.

Hotell Cretan Sun (5300 drx) i centrum var risigt men det var det enda vi hittade i halvmörkret.


1993-04-15, Iraklion - Knossos - Iraklion, (20 km).

Upp 07.15 vilket är mycket tidigt för oss. Det första vi gjorde denna dag var att köpa biljett till Pireus. Det var svårt att få rätt alternativ då det drog ihop sig till grekisk Påsk och då är det fruktansvärt mycket folk som reser till släkt och vänner. Vi fick dock plats i en hytt för 4 pers.

Vi cyklade fram och tillbaka till Knossos och tittade på templet. Färjan till Pireus gick 19.00.


Sammanfattning.

Kreta är fantastiskt att cykla på, om man är stark i benen och inte har för tung packning. Packningen får absolut inte väga mer än nödvändigt. Det är backigt och varje hekto märks i stigningarna. Det är tjusigt på Kreta och folk är vänliga. Den enda väg som vi funnit att man inte kan cykla på är den nya väg som går längs den norra kusten och kallas "new national road". Det är för mycket trafik, hemsk helt enkelt. I övrigt verkade det som alla vägar har acceptabel trafiknivå för cykling, i alla fall där vi åkte och under den tid på året som vi var där. Huvudregeln att ju mindre och krokigare väg ju bättre cykling gällde även här. Den värsta turistsäsongen hade ännu inte börjat. När turistsäsongen har börjat är det dessutom alldeles för varmt för oss nordbor, april - maj är perfekt för då är det kortbyxväder.
Normalt behövs absolut en vilodag då och då men på en så kort resa som denna, en veckoresa har man inte tid med sånt. Alltså måste man se till att vara ordentligt tränad innan man åker hemifrån.
En trevlig detalj är att det går att dricka kranvattnet överallt på Kreta. Det blir ju billigare för annars måste vi köpa dyrt vatten på flaska. I de flesta byarna i bergen fanns det sprutande tappställen med dricksvatten och vi fyllde alltid våra vattenflaskor med detta vatten.

Total cykelsträcka: 319 km.

Tillbaka