Grekland, Peloponessos 1998,
(Diakofto - Kalamata).



Det strulade på Arlanda. Vi hade kört bil hela natten för att komma lagom i tid. Flyget skulle gå 06.00 men p.g.a. strejk i Frankrike kom vi inte iväg förrän 13.30. Vi kom alltså fram lite sent till Athén´s flygplats. Man får ställa i ordning cykeln mitt bland alla turister som springer omkring på den alldeles för trånga terminalen. Väskor som vi transporterat vanliga kläder i lämnades in i flygplatsens förvaring.


1998-04-09 och -10, Athéns flygplats - Pireus Centrum, (21 km).

Sträckan från Athén´s flygplats till Pireus är c:a 20 km och vägen hittar vi då vi har cyklat denna flera gånger. Vi hann inte ända in till Pireus men hittade sent på kvällen ett hotell (10.000 drx) på halva vägen.

Nästa dag fortsatte vi bland gatorna in mot Pireus. Vi körde direkt till Pireus järnvägsstation, som ligger nära hamnen. Numera behöver vi ingen karta för att hitta de platser vi behöver i Pireus. Tåget vi hade tänkt åka med mot Patres tog inte cyklar, men efter en stunds förhandling med personalen på stationen så kunde dom i alla fall ordna så att vi kunde ta detta tåg. Annars hade vi måst ta ett senare och ett betydligt långsammare tåg.


1998-04-10, Pireus - (tåg) - Diakofto - Rion, (54 km).

Efter c:a 3-4 timmars tågåkande steg vi av i Diakofto. Det var då vi upptäckte katastrofen, Anitas växelreglage hade gått av och hängde löst i wiren. Troligen hade detta hänt när dom hade "slängt" av cyklarna vid stationen. Det mesta brukar kunna fixas med ståltråd och isoleringstape men här var jag pessimistisk. Anita kunde ju inte fara omkring med ett löst hängande växelreglage. Det var omöjligt att växla utan att använda båda händerna. Det fanns ingen cykelaffär i stan men vi stannade utanför en järnaffär som oturligt nog var stängd. Men vi hade tur, ägaren råkade komma förbi, tittade på vårt problem och hämtade en slangklamma. Ståltråd fick vi ta från en rulle ståtrådsnät som han förvarade på trotoaren utanför affären. Med dessa grejor lyckades vi få fast reglaget på undersidan av styret på ett godtagbart sätt så att det gick att växla. Faktum är att det höll hela turen!

Tanken var nu att vi skulle ta det lilla smalspåriga minitåget upp till Kalavrita, som ligger på 700-800 meters höjd över havet. Därifrån skulle vi fortsätta in mot Peloponessos mitt och vidare söderut. Det visade sig att tåget var inställt några dagar p.g.a. reparation av banan. För att cykla upp måste vi klättra c:a 1000 höjdmeter. Det var för sent på dagen för detta och vi kände inte till något ställe där vi kunde övernatta före Kalavrita. Vi ändrade snabbt hela turen och hojade västerut mot Patres i stället. Det var tredje gången vi cyklade på denna sträcka så det kändes bekant. Vi cyklade på den gamla vägen som går parallellt med en ny motorväg. Mycket liten trafik. Perfekt cykling!

Denna sträcka längs hela norra kusten av Peloponessos är troligen en av de cykelmässigt de bästa i hela Grekland. Vägen går nästan hela tiden så nära havet att man hela tiden ser det. Vägen går genom många både stora och små byar och trafiken är inte störande då det hela sträckan finns en parallell motorväg.

Vi hade hoppats hinna till Patres men mörkret hann före och vi hittade ett privatrum i Rion (pris 6.000 drx) vid sundet där färjorna går till Antirrion på fastlandet.


1998-04-11, Rion - Amaliada, (104 km).

Grått och mulet men varmt (c:a 20 grader C) och vindstilla och vi styrde kosan mot Patres. Det skall sägas att det är fruktansvärt att ta sig genom så stora städer som Patres. Trafiken är tät och det är nästan alltid mycket trångt på gatorna. Vi hittade en cykelaffär men de kunde inte byta växelreglaget.

Vi fortsatte rakt söderut mot Ag. Triada (Ag. Trias). Vi visste att trafiken längs kusten åt sydväst är mycket trafikerad och den vi valde förstod vi skulle vara lågtrafikerad. Vi insåg också att det kunde bli svårt att finna en övernattning på denna väg men vi frågade på flera ställen efter vägen och vi fick uppfattningen att det verkligen skulle finnas. Vi har en karta över Peloponessos som visar var det finns hotell och kartan sa att det inte fanns något på denna sträcka. Men oftast finns det ju övernattningsställen som inte syns på kartan.

Cyklingen var i alla fall väldigt fin, bra vägar och lite trafik. Några km efter Ag. Triada stod vi inför ett svårt vägval. Österut och upp i bergen och in mot Peloponessos mitt som vi från början hade planerat eller västerut mot havet och Amaliada, där vi i alla fall visste att det fanns hotell. Det fanns ett ställe c:a 20 km österut som heter Lambia och som enligt kartan skulle ha hotell, men troligen brant uppför. Vi var trötta i benen och klockan var ganska mycket så det blev Amaliada. Dit var det c:a 30 km och det mesta gick utför. Vi var inte framme förrän 21.00 och vi hade då kört de sista 2-3 milen i mörker. Tog in på hotell Olympia (11.800 drx).

Dagens etapp 104 km, effektiv tid 6 tim. 30 min. effektiv medelhast. 16 km/h. Total tid c:a 10 tim.


1998-04-12, Amaliada - Kiparissia, (87 km).

Kom iväg vid 10-tiden. Sol och varmt och livet leker. Ganska lite trafik, kanske för att det är söndag? Vi hade cyklat på denna väg förut och den gången var det så mycket trafik att vi tröttnade och tog tåget. Temperaturen steg mot c:a 25 grader C. Lunch i den lilla byn Epatalio och på samma taverna som förra gången. Billigt och mycket gott. När vi talade om att vi ätit där förrut blev vi bjudna på extra vin till maten. Grekerna är inte snåla.

Färden gick på kända vägar då vi hade åkt här redan 1992 men en sak är konstig. Trots att vi cyklat på denna väg tidigare känner vi knappt igen oss någonstans. Är det kanske så att man kan åka samma väg två gånger och det känns som nytt även andra gången under förutsättning att man åker i andra riktningen och det är några år emellan? Bra att veta om man vill tillbaka till något trevligt ställe.

Framme i Kiparissia c:a 16.30 och vi tog in på hotell Ionion med balkong och utsikt över havet för 8.000 drx.
Dagens etapp 87 km, effektiv tid 4 tim. 57 min. effektiv medelhast. 17,5 km/h. Total tid c:a 6.30 tim.


1998-04-13, Kiparissia - Pilos, (70 km).

Klarblå himmel och god medvind. Att det var varmt var ju självklart. Livet lekte även denna dag! Vägen gick över Filiatra, Valta, Gargaliani och Hora (uttalas Chora). Färden gick på smala vägar c:a 250 meter över havet genom jordbruksbygd och nästa bilfritt. Sedan vidare direkt till Pilos. Dagens etapp var verkligen en riktig höjdare!

Äntligen tillbaka till Pilos. När vi passerade Pilos första gången för några år sedan kände vi att hit ville vi tillbaka. Det är en liten lugn urtypisk grekisk stad med liten pitoresk hamn. Tog in på hotell Arvanti med havsutsikt förstås. Vi ser alltid till att välja hotell som har balkong mot havet. Priset var 6.000 drx, bästa priset hittills.

Dagens etapp 70 km, effektiv tid 4 tim. 46 min. effektiv medelhast. 14,6 km/h. Total tid c:a 6.30 tim.


1998-04-14, Pilos, (46 km).

Halvklart och vindstilla. Perfekt väder för cykling. Vi diskuterade om vi skulle stanna en natt till eller om vi skulle åka vidare. Detta är ju alltid ett problem för oss som aldrig kan spendera mer tid än en eller max två veckor i följd på en semester. Vi kommer då alltid i det läget att vi måste värdera om vi har tid med en extranatt eller inte. Vi måste alltid planera turerna så att det finns en reträttväg, exempelvis med tåg, båt  eller buss, om vi inte skulle hinna ända fram.

Vi bestämde att åka, packade och lastade cyklarna. Vi kom inte längre än till torget vid hamnen där vi satte oss och njöt och skrev något vykort. Detta var verkligen ett rofyllt ställe. Vi sölade till c:a 13.00. Då bestämde vi oss för att vi nog ville vara kvar ännu en natt. Vi tog in på hotell Pylos vid torget med balkong och utsikt över både torget och hamnen. Detta är alltid det mest eftertraktade läget för en övernattning i Grekland tycker vi. Pris 8.000 drx. Lite extra får man ju betala för läget.
Vi gjorde en dagstur till Methoni och på tillbakavägen tog vi en extra rundtur över bergen och genom många småbyar. Mycket upp och ner. Verkligen en fantastisk dagstur.


1998-04-15, Pilos - Kalamata, (77 km).

Klarblå himmel och lugnt. Kom iväg 10.15. Fantastisk sträcka för cykling, lite trafik till Ritzomilos men därifrån till Kalamata var trafiken mycket tät. Mycket stark sol och varmt hela dagen. Vi hade satsat på att komma med ett tåg till Tripolis denna dag men detta tåg transporterade inte cyklar. Vi var tvungna att ta in på hotell, (8.000 drx) alldeles intill jvgstn.


1998-04-16, Kalamata - (tåg) - Tripolis - Nafplion, (87 km).

Tog tåget kl. 07.20 till Tripolis. En mycket vacker väg och det kändes fel att inte cykla den sträckan, men tiden började bli knapp så vi måste ta hjälp av tåget.

Senare på dagen for vi från Tripolis vidare mot Nafplion via Paralia Astros. Detta är samma väg som vi cyklade under vår första cykeltur i Grekland 1990. Framme c:a 18.30 i Nafplion. Det är nu tredje gången vi hamnar i Nafplion på våra cykelturer. Motvind hela sträckan, men bra väder. Hotell Akropol för 9.000 drx. Denna gång kom vi ihåg att passa oss för hotell Athena.

Dagens etapp 87 km, effektiv tid 5 tim. 18 min. effektiv medelhast. 16,4 km/h. Total tid c:a 6.30 tim.


1998-04-17, Nafplion - Epidavros - Nafplion, (58 km).

Idag är det Långfredag i Grekland, en vecka efter vår Långfredag. Klarblå himmel. Stannar ännu en natt då vi tidigare bestämt att om allt stämmer skall vi cykla till Epidavros och titta på den största och finaste antika teatern som existerar. Den är i praktiskt taget perfekt skick och sägs kunna rymma c:a 16000 personer! Teatern är så magnifik som det sägs!

Dagens etapp 58 km, effektiv tid 3 tim. 6 min. effektiv medelhast. 18,8 km/h.


1998-04-18, Nafplion - Argos - Pireus, (15 km).

Klarblå himmel och varmt och vindstilla. Cykel till Argos (15 km) där vi går på tåget till Pireus. Det känns inget vidare att avsluta turen med att "fuska" med tåget, men vad skall man göra när tiden inte räcker. Det är också vemodigt att bara köra 15 km på sista sträckan när man är i form och utan vidare kan köra 70-100 km per dag. Fan också att vi måste hem. Hotell Electra i Pireus (nära tunnelbanestationen) för 10.000 drx. Detta var faktiskt ett av de bättre hotellen vi provat i Pireus och vi har testat många där.


1998-04-19, Pireus - Athéns flygplats, (19 km).

Alltid lika trist cykling från Pireus till flygplatsen då det är beviset på att nu är det färdigcyklat för denna gång.



Sammanfattning.

Varje gång vi avslutat en cykling i Grekland känns det självklart att vi skall tillbaka nästa år och så kändes det även denna gång. Trots att vi nu åkt nästan hela vägen runt Peloponessos på cykel finns det några vägsträckor kvar att göra. Vårt problem är som alltid, för kort tid, men man skall väl inte klaga när det inte är värre än lite tid det hänger på.

Total cykelsträcka: 638 km.
 

Tillbaka