Allmänt om cykling i Grekland.Grekland är ett mycket enkelt land att cykla i. Jag har i mina reseskildringar tagit med många detaljer som för vissa personer kan synas onödiga men för andra viktig info om typiskt väder, vindar, priser mm. mm.
Cykelförvaring på natten
Grekerna är aldrig knussliga när det gäller cyklar. Dom fixar alltid så att man får ställa in cyklarna. Det kan vara inne i baren bakom bardisken, nere i pannrummet, i någon korridor, i foajén, inne på kontoret eller till och med inne på rummet. Endast en gång på alla turer har vi blivit nekade att ta in cyklarna. Det var på ett hotell i centrala i Iraklion. Självklart åkte vi till ett annat hotell där vi utan snack fick ta in cyklarna.
Cykel på flyget
Inga problem med de charterbolag vi åkt med hittills. Man vrider styret, skruvar av pedalerna och släpper ut lite luft ur däcken. Sedan köper man en biljett för cykeln. Priset har varit 400 kronor tur och retur under alla år vi åkt till Grekland. Man lämnar cykeln vid specialbagage vid incheckningen. Sedan är det bara att hämta ut den i Athén. Kom ihåg att den hämtas på nedre våningen, alltså där man kommer in i ankomsthallen.
Endast en gång kom inte cyklarna med vårt flyg. Vi fick då vänta två dagar.
Ortsnamnen
Det bör här sägas att man har ibland många olika stavningar på samma ortsnamn, t.ex. Patras, Patres och Patra är samma stad. Olika kartor stavar på olika sätt. Därför kan det ibland i mina reseskildringar finnas flera stavningar.
Kartor
Vi har använt vanliga bilkartor vid våra turer i Grekland. Det finns en uppsjö av kartor, så var noga med att välja karta. Kolla på flera ställen. Det behövs ofta flera kartor, då olika kartor är bra på olika saker, dvs. vissa kartor visar topografi väldigt bra (bra för cyklister) medan andra är suveräna på att visa avstånd. Vi hittade mera turistiska kartor som till och med visade var det finns hotell och campingplatser = perfekt. Vi har köpt våra kartor i Grekland men det finns nog en hel del att köpa även här i Sverige. Försök få tag i kartor som visar olika vägars kvalité. Det är viktigt att på kartan kunna se vilken trafik man kan förvänta sig.
Vägarna
Det finns inga cykelvägar så man måste hålla sig till de små vägarna, de som på kartan ser ut som man inte tar om man har bil. De allra flesta vägarna är asfalterade, men asfalten är ofta dålig och ojämn och de är nog ofta inget för racercyklar.
Om det bara finns en väg (ofta en ny väg) mellan två städer måste man räkna med att denna är mycket starkt trafikerad, ofta tung trafik. Oftast finns det en mer eller mindre parallell väg, ofta den gamla vägen. Dessa vägar brukar vara krokiga och backiga och går genom alla småbyar. Detta är perfekt. Det är sådana vägar som man skall välja då de oftast inte har någon nämnvärd trafik alls.
Lämplig typ av cykel
Mountainbike eller långfärdscykel med oömma däck. Det är i alla fall viktigt med många och låga växlar. Backarna är många och kan vara mycket långa. En ganska viktig detalj är att ha oömma cyklar som man inte är allt för rädd om. Alla transporter har en förmåga att slita och skrapa på cyklarna. Särskilt busstransporter. Det är inte heller sällan som detaljer blir klämda och böjda.
Packning
Man bör inte ha mer packning än som går att bära i ena handen. Det blir ofta att bära väskorna i samband med övernattningar och transporter. Dessutom skall varje kilo trampas uppför många och långa backar. Man klarar sig bra med c:a 10-12 kg. Vi har i huvudsak åkt till Grekland under påsktiden och det kan vara riktigt kallt då, särskilt om man kommer upp i bergen på 500 - 1000 meter över havet. Glöm därför inte underställ, handskar, mössa och en tröja.
Övernattning
Det finns hotell eller privatrum i nästan alla orter av något så när storlek. Det har för oss aldrig (nästan) varit problem att finna rum. Hotellen är billiga. På samtliga våra cykelresor i Grekland har vi nyttjat hotell och privatrum och aldrig tältat. Man skall passa sig för turistorterna om man är ute under icke turistsäsong. Turisthotellen där är ofta inte öppna då.
Vi har ingen erfarenhet av cykelcamping i Grekland. Campingplatser existerar här och där men ligger ganska glest.
Transporter med cykel
Tåg är mycket lätt att nyttja när man skall ta med cykeln. Det är så enkelt och järnvägsstationerna är så små. Man bara köper en biljett för sig själv och en för cykeln, lämnar cykeln till den personal som har hand om baggage. Dom sätter på en adresslapp och ställer den i tågets godsfinka. Eftersom du kan gå genom vagnen med godsfinkan kan du själv kolla cykeln att den inte ramlat omkull osv. Du kan ju också kolla att den verkligen lastas av. Kom ihåg att kolla med vilka avgångar du kan skicka cyklar. Alla tåg tar inte cyklar!
Språket
I och med att man som cyklist mest kör på små vägar kommer man ofta till små byar. Där kan man inte räkna med att träffa någon som kan engelska och då är det nästan hopplöst om man inte själv kan de nödvändigaste orden på grekiska, t.ex. rum, hotell, vatten, restaurang, osv. Om man kan de 50 - 100 nödvändigaste orden klarar man sig mycket bra. Plugga in de grekiska bokstäverna också!
Backar
I Grekland finns inte många flacka vägar. Det är backigt nästan överallt, ibland mycket backigt. Ofta är backarna mycket långa. Det är inte ovanligt att en backe tar en halvtimma att avverka. Låt dig inte avskräckas av det. Du klarar mycket mer du tror och kom ihåg att ingen backe är värre än man själv gör den till. Jag menar att ta det lugnt! Låt backen ta den tid den behöver. Du är väl antagligen inte ute på cykeltävling. Även en liten backe är jobbig om man har bråttom! Vår hittills längsta backe i Grekland tog 5 timmar att avverka.