Linköping - Malmö,
Sommaren 2000
Total cykelsträcka: 707 km.
I år skulle vi cykla tillbaka till
Malmö där vi startade vår cykeltur utefter östkusten
för två år sedan. Det fanns flera anledninar till att
det blev denna sträckning. En anledning var att vi ville fortsätta
där vi slutade förra året. En annan var att det är
lätt att transportera cykeln på tåget mellan Malmö
och Linköping. Cykeln kommer garanterat med samma tåg under
förutsättning att vi väljer rätt tåg. Vi kollade
med SJ i Linköping innan vi åkte vilka tåg som tog cyklar.
En tredje var att vi kunde parkera bilen på ett säkert ställe
hos bekanta i Linköping.
Vi hade planerat att använda oss så
mycket som möjligt av skyltade cykelvägar, t.ex. Vättern-Sommen
leden, Höglandsleden genom Småländska höglandet, Sverigeleden,
Ginstleden i Halland, Cykelspåret och Skånespåret.
Klicka
på bilderna för bildtext, och så blir de större och
snyggare dessutom.
Dag 1, 2000-07-14 Linköping
- Mjölby, (44 km).
Vi kom iväg från Linköpings
centrum kl. 15. Denna dag hade vi tänkt att köra rakt igenom
den triangel som måste vara en av de allra vägtätaste i
landet, utanför det allra sydligaste av Skåne. Triangeln ligger
mellan de tre städerna Linköping, Mjölby och Motala och
är mycket cykelvänlig. Det finns nämligen inga backar och
trafiken är inte tät. Jag har länge önskat att cykla
här. Det är oftast inte mer än 4 - 5 km mellan korsningarna,
ofta mycket kortare. Vi hade planerat att första dagen köra till
Vadstena, men p.g.a. att vi startade så sent på dagen och att
vi faktiskt var några dagar försenade p.g.a. jobb, valde vi
att avkorta färdvägen lite. Det fick bli Mjölby i stället.
Färdväg: Linköping C - Scandic
hotell - Vikingstad - Sjögestad - Mantorp - Mjölby. Det var tyvärr
ganska mycket trafik till Vikingstad, det var fredag eftermiddag. En bättre
väg hade nog varit att köra via Malmslätt direkt mot Sjögestad.
Vi bodde på STF vandrarhem i Mjölby
denna natt.
Dag 2, 2000-07-15 Mjölby
- Gränna, (76 km).
Fick
börja dagen med att byta en eker i Anitas bakhjul. Som tur var satt
ekern på rätt sida, dvs. inte på drivsidan. Vi har alltid
med ett verktyg så att vi kan montera av kedjehjulen på bakhjulet
om en eker skulle gå av där. Att byta ekern gick fort, men den
alldeles för stora slangen som gick sönder gång på
gång när jag skulle lägga tillbaka däcket på
fälgen ställde till problem. Vi hade nyligen bytt till smala
däck utan att byta till smala slangar. Efter fjärde gången
lyckades det att få på däcket utan att slangen gick sönder.
Jag var medveten om att slangen var alldeles för vid så nu tänkte
jag fara till närmaste cykelaffär för att köpa nya
smala slangar och sedan byta. Vi fick nu tidsnöd. Problemet var att
i Mjölby finns ingen cykelaffär öppen på lördagar
så vi fick tävla mot klockan och köra gamla "riksettan"
mot Väderstad där det fanns en öppen cykelaffär som
stängde kl. 13.00. Vi hann precis och köpte nya smala slangar.
Färdväg: Mjölby - Hogstad
- Väderstad - Kumla - Svanshals - Rök - Alvastra - Hästholmen
- Ödeshög - Gränna. Från Väderstad gick färden
på fantastiska vägar genom det Östergötska landskapet
och från Ödeshög till Gränna åkte vi på
samma väg som vi gjort så många gånger under Vätternrundan,
men detta var första gången i dagsljus. I Rök tittade vi
självklart på Rökstenen. Alvastra kloster hade vi sett
tidigare och hamnen i Hästholmen är riktigt mysig med gästhamn
och fik och där finns också en liten campingplats. (Östergötland
är toppen att cykla igenom och kanske gör vi så småningom
"Östergötland Runt" inkl. Göta kanal och småvägarna
i Triangeln). Sträckan Mjölby - Ödeshög körde
vi helt efter cykelleden Vättern-Sommen. Dagens sträcka är
sannerligen en riktig "höjdare", med väldigt lite trafik och
jag tror att det går att göra flera sådana i detta fina
landskap.
Tältning på Gränna camping.
Dag 3, 2000-07-16 Gränna
- Nässjö, (72 km).
Det spöregnade under natten så
vi var beredda på en blöt dag. Vi följde Vättern-Sommen
leden ut ur Gränna på en helt fantastisk väg. (Man skulle
aldrig hitta dessa "smultronvägar" om det inte fanns skyltade leder).
När leden gick över på en grusväg på östra
sidan om E4, lämnade vi den och åkte över till Vätternrundan-vägen
som vi följde till strax söder om Brötjemark. Efter dagens
etapp kan man lugnt påstå att det Småländska höglandet
faktiskt är just högt, eller i alla fall jäkligt backigt.
Det är dessutom mycket djupa skogar. Vi blev också varse att
det inte finns mat eller matställen i varje by i Småland. Dagens
sträcka gick delvis efter Höglandsleden. Mellan Forserum och
Nässjö körde vi på den gamla 31:an som var nästan
fri från trafik.
Färdväg: Gränna - Västanå
- Bröttjemark (Ölmstad) - Svarttorp - Lekeryd - Forserum - Äng
- Nässjö.
Nu skall jag klaga och gnälla på
Nässjö kommun. Normalt när man kommer in i en stad eller
ort finns alltid i infarterna skyltat till campingplatser och vandrarhem
osv. I Nässjö såg vi inte en enda skylt som visade vägen
till varken camping eller vandrarhem! Fyy! Gillar dom inte turister i Nässjö?
Som tur var visste dom i kiosken på torget var vandrarhemmet fanns.
Det blev alltså vandrarhem.
Kvällstur på stan 9 km.
Dag 4, 2000-07-17 Nässjö
- Värnamo, (92 km).
Det var kallt, blåsigt och grinigt
regnväder (liksom gårdagen) och eftersom jag trots alla uppförsbackar
faktiskt hade frusit rejält hela dagen innan, bestämde jag att
köpa en tröja av typ superunderställ. Det var tur för
den var nödvändig flera dagar ända tills solen åter
visade sig nere på västkusten i Skåne. Vissa stunder var
motvinden så kylande att vi måste använda handskar för
att inte frysa om händerna. Detta var ju mitt i juli!
Färdväg:
Nässjö - Fredriksdal - Malmbäck - Svenarum - Tofteryd -
Hagshult - Fryele - Värnamo. Vi började att vara säkra på
att det inte finns mat i varje by så när vi kom till Malmbäck
bunkrade vi upp med mat så att vi klarade oss resten av dagen. Det
var tur för Malmbäck visade sig vara det enda ställe på
hela sträckan vi kunde köpa mat. Denna sträcka hade många
backar och den var definitivt ingen höjdare.
Vi övernattade på STF Vandrarhem
i Värnamo.
Dag 5, 2000-07-18 Värnamo
- Ljungby, (70 km).
Samma skitväder som dagen innan,
mulet blåsigt (motvind) och kallt. Det var inte över 15 grader
på hela dagen men faktiskt inte en enda regndroppe!
Färdväg: Värnamo - Åminne
- Hånger - Dannäs - Fannåker - Bolmstad - Ljungby. Denna
dag köpte vi mat för hela dagen redan innan vi lämnade Värnamo
då vi trodde att det inte skulle finnas någon mat på
färdvägen. Fel, det finns en ICA-affär i Fannåker.
Dagens sträcka har kanonfina vägar och natur och om vädret
hade varit bättre hade det varit en riktig njutning.
Det var lätt att hitta den trevliga
turistbyrån i Ljungby och där fick vi telefonnumret till en
Bed & Breakfast. Det var billigt och bra, 250 kr för 2 personer.
Dag 6, 2000-07-19 Ljungby
- Mellbystrand, (92 km).
Färdväg: Ljungby - Kånna
- Nöttja - Bölminge - Hinneryd - Knäred - Ysby - Laholm
- Mellbystrand. Till en början gick vägen på gamla "riksettan"
till Bäck, därefter på fina vägar ända till Laholm.
Hela sträckningen hade mycket lite trafik. Från Knäred
följde vi Cykelspåret ända till Laholm, ja egentligen ända
till Mellbystrand. Mellan Knäred och Ysby går Cykelspåret
på smala skogsvägar genom en fantastisk natur. Från Laholm
till Mellbystrand finns separat cykelväg. Vi hade motvind hela dagen
och det regnade konstant mellan Hinneryd och Mellbystrand. Alla vandrarhem
och rumsuthyrningar i Laholmstrakten var fullspikade så vi beredde
oss att tälta i busvädret. När vi sent på kvällen
kom till Mellbystrand hade vi tur och kom direkt till en rumsuthyrning
med skylten "Zimmer frei". Vi stannade direkt och fick rum så vi
slapp tälta. Det visade sig sedan att ägaren för rumsuthyrningen
kallas för "Zimmerman". Ganska bra och passande, eller hur?
Detta var en mycket jobbig dagsetapp och
vi började bli ganska trötta i benen och bestämde att ta
det lugnt någon dag. Vi hade ännu inte haft någon vilodag,
men skall man ha vilodag skall det vara på ett ställe som man
kan trivas på och göra något annat än att cykla,
ett ställe som har det där lilla extra. Det bör vara ett
ställe med åtminstone någon sevärdhet eller fin badstrand,
etc. Vi hade ännu inte kommit till ett ställe som uppfyllde de
kraven.
Dag 7, 2000-07-20 Mellbystrand
- Torekov, (42 km).
På eftermiddagen ser vi solen för
första gången sedan vi var i Gränna. Från denna dag
skulle vi försöka följa kusten så mycket det gick.
Färdväg: Mellbystrand - Båstad
- Kattvik - Hovs hallar - Torekov. Vi följde Cykelspåret på
fantastiska cykelvägar ända till Båstad. Viss del av sträckan
gick faktiskt ute på Mellbystrands
.
sandstränder. Det var en go känsla
att köra alldeles intill de dånande vågorna. Hela Båstad
var fullpackad med folk och när vi kom till tennisstadion förstod
vi varför. Det var Davis Cup mot Indien dagen efter, så uppladdningen
höll på. Därefter ut på Bjärehalvöns småvägar.
Vissa sträckor kan köras på en fantastiskt fin vandringsled
alldeles intill stranden. Trots
att Hallandsåsen här inte är så värst hög
räcker det i alla fall till för en rejält lång och
tung backe efter Kattvik. Hovs hallar är den yttersta spetsen av Hallandsåsen
och mycket sevärd med klippor och raukar, som havet mejslat ut under
många tusen år. Vi tog det mycket lugnt denna dag (i stället
för vilodag).
Vi tältade på en fin campingplats
i Torekov.
Dag 8, 2000-07-21 Torekov
- Ängelholm, (48 km).
Mycket fint väder på morgonen
och vi sölade länge innan vi så småningom packade
tältet och kom iväg. Ett tag funderade vi på att ta vilodag
och åka ut till Hallands väderö, men det blev fortsättning.
Vi cyklade först på en "riktig"
väg till Solsidan, strax söder om Torekov. Därefter följde
vi en väg eller rättare sagt stig. Den gick nämligen över
ängarna väldigt nära havet. Detta är nog egentligen en
vandringsled, men går utmärkt att cykla. Det gick faktiskt bra
trots våra smala däck. Vi passade också på att gå
upp på och titta på Dagshög, Skånes största
och högsta gravhög. Därifrån var det en fin utsikt
mot Kullahalvön. Vid Glimminge plantering lämnade vi stigen.
Vi var hungriga och måste upp till någon by där vi kunde
få något att äta. Vi befann oss på den södra
sluttningen av Hallandsåsen, den som kallas Grevie backar. Efter
en mycket lång uppförsbacke hittade vi matställe i Förslöv.
Därefter tillbaka till kuststigen och fr.o.m. Vejbystrand
följde vi Cykelspåret alldeles vid havet ända till campingen
i Ängelholm. Ganska snart efter Torekov började regnskurarna.
Det blev regnkläder på och av resten av dagen, men det uppvägdes
av att vi nu hade medvind. Tänk va go en medvind ändå kan
vara. Detta var nämligen den första dagen som vi hade vinden
i ryggen. Vi tog det mycket lugnt denna dag också. En mycket fin
cykeldag på fantastiska cykelvägar.
Färdväg: Torekov - Ramsjö
strand - Glimminge plantering - Ängelsbäck - Förslöv
- Vejbystrand - Ängelholm.
Vi tältade på Ängelholms
campingplats.
Dag 9, 2000-07-22 Ängelholm
- Helsingborg, (82 km).
Denna dag sken solen, inte från en
klarblå himmel, men nästan och vi skulle absolut köra runt
Kullahalvön och besöka Kullens fyr.
Dagen började med en makalös
fin cykelväg från campingen och söderut. Det var en fin
grusväg som gick genom skogen. Från Utvälinge körde
vi på landsvägar med fantastiska vyer över
.
Skälderviken. Tyvärr var det mycket
trafik. Trafiken gick i alla fall relativt långsamt, troligen tack
vare att det var just mycket trafik. Efter Mölle på väg
ut mot Kullens fyr var det flera väldigt branta backar, 12 % stigning.
Det är en hel del när man kommer med mycket packning på
hojen. Här var trafiken ännu tätare. Det verkade som Kullens
fyr verkligen var något att se och det kändes ju bra. Bilfolket
undrade nog vad vi var för knäppisar som cyklade i dessa backar,
dessutom med packning. Vi slapp i alla fall att betala den vägavgift
som bilfolket åkte på. Det visade sig sedan att platsen för
fyren verkligen var något att se och att det var värt mödan
att ta sig dit.
Efter
Mölle på tillbakavägen gick färden på en gammal
och nerlagd järnvägsvall och på en cykelväg alldeles
utefter havet ända till Höganäs. Därefter på
landsväg varvat med cykelvägar. Från Mölle kunde vi
se Danmark komma närmare och närmare allteftersom vi rörde
oss söderut.
Färdväg: Ängelholms camping
- Utvälinge - Jonstorp - Svanshall - Krapperup - Mölle - Kullens
fyr - Lerhamn - Höganäs - Helsingborg.
Denna dag bjöd på fantastisk cykling.
Det regnade sista timman och det gjorde det fortfarande när vi anlände
till Helsingborg så vi tog in på hotell denna natt.
Dag 10, 2000-07-23 Helsingborg
- Malmö C, (80 km).
Denna dag skulle vi äntligen "knyta
ihop" den okörda sträckan mellan Helsingborg och Malmö.
(Tidigare hade vi cyklat sträckorna Tjörn-Helsingborg och Malmö-Linköping
(egentligen Gamleby) utefter kusterna, men missat just Helsingborg-Malmö).
Nu skulle kuststräckan fullbordas. Det är bara
att konstatera att Skåne förmodligen har Sveriges i särklass
bästa cykling. Dagens etapp gick till största delen utefter eller
i alla fall i närheten av kusten. Det var antingen cykelvägar
eller ganska lågtrafikerade landsvägar. Endast korta bitar gick
på väg som kan kallas trafikerad.
Färdväg: Helsingborg - Råå
- Rydebäck - Glumslöv - Säbyholm - Landskrona - Häljarp
- Barsebäck - Löddeköpinge - Bjärred - Lomma - Malmö
C.
Från Malmö tog vi tåget
tillbaka till Linköping (tillsammans med cyklarna).
Sammanfattning.
Efter att nu semestercyklat många
gånger utomlands och några gånger i Sverige är vi
säkra på att Sverige är fantastiskt och dessutom
ett väldigt fint land att cykla i. Det är ju så otroligt
omväxlande. Efter vad vi hittills har upplevt tror vi att Hallands,
Skånes Blekinges kuster är bland de bästa områden
som finns i Sverige för cykling.
Sträckan Tjörn - Linköping
(egentligen Gamleby) utefter kusten är nu fullbordad! Nu skall vi
också vid tillfälle fullborda Tjörn - Strömstad. Sedan
får vi se om vi fortsätter från Gamleby norrut efter kusten.
Det vore trevligt att åtminstone köra utefter kusten till Gävle.
Vi brukar inte köra så många
dagar som tio utan att ha en enda vilodag. Det går tydligen bra om
man lägger in någon kort sträcka då och då.
Vi tyckte att vi var väldigt pigga i benen när vi kom till Malmö,
men det är ju förstås platt sista biten. Normalt tar vi
en vilodag efter 3-4 dagars körning.
Tillbaka |