Linköping - Malmö, 
Sommaren 2000
Total cykelsträcka: 707 km.

I år skulle vi cykla tillbaka till Malmö där vi startade vår cykeltur utefter östkusten för två år sedan. Det fanns flera anledninar till att det blev denna sträckning. En anledning var att vi ville fortsätta där vi slutade förra året. En annan var att det är lätt att transportera cykeln på tåget mellan Malmö och Linköping. Cykeln kommer garanterat med samma tåg under förutsättning att vi väljer rätt tåg. Vi kollade med SJ i Linköping innan vi åkte vilka tåg som tog cyklar. En tredje var att vi kunde parkera bilen på ett säkert ställe hos bekanta i Linköping.

Vi hade planerat att använda oss så mycket som möjligt av skyltade cykelvägar, t.ex. Vättern-Sommen leden, Höglandsleden genom Småländska höglandet, Sverigeleden, Ginstleden i Halland, Cykelspåret och Skånespåret.

Klicka på bilderna för bildtext, och så blir de större och snyggare dessutom.


Dag 1, 2000-07-14 Linköping - Mjölby, (44 km).

Vi kom iväg från Linköpings centrum kl. 15. Denna dag hade vi tänkt att köra rakt igenom den triangel som måste vara en av de allra vägtätaste i landet, utanför det allra sydligaste av Skåne. Triangeln ligger mellan de tre städerna Linköping, Mjölby och Motala och är mycket cykelvänlig. Det finns nämligen inga backar och trafiken är inte tät. Jag har länge önskat att cykla här. Det är oftast inte mer än 4 - 5 km mellan korsningarna, ofta mycket kortare. Vi hade planerat att första dagen köra till Vadstena, men p.g.a. att vi startade så sent på dagen och att vi faktiskt var några dagar försenade p.g.a. jobb, valde vi att avkorta färdvägen lite. Det fick bli Mjölby i stället.

Färdväg: Linköping C - Scandic hotell - Vikingstad - Sjögestad - Mantorp - Mjölby. Det var tyvärr ganska mycket trafik till Vikingstad, det var fredag eftermiddag. En bättre väg hade nog varit att köra via Malmslätt direkt mot Sjögestad.

Vi bodde på STF vandrarhem i Mjölby denna natt.


Dag 2, 2000-07-15 Mjölby - Gränna, (76 km).

Fick börja dagen med att byta en eker i Anitas bakhjul. Som tur var satt ekern på rätt sida, dvs. inte på drivsidan. Vi har alltid med ett verktyg så att vi kan montera av kedjehjulen på bakhjulet om en eker skulle gå av där. Att byta ekern gick fort, men den alldeles för stora slangen som gick sönder gång på gång när jag skulle lägga tillbaka däcket på fälgen ställde till problem. Vi hade nyligen bytt till smala däck utan att byta till smala slangar. Efter fjärde gången lyckades det att få på däcket utan att slangen gick sönder. Jag var medveten om att slangen var alldeles för vid så nu tänkte jag fara till närmaste cykelaffär för att köpa nya smala slangar och sedan byta. Vi fick nu tidsnöd. Problemet var att i Mjölby finns ingen cykelaffär öppen på lördagar så vi fick tävla mot klockan och köra gamla "riksettan" mot Väderstad där det fanns en öppen cykelaffär som stängde kl. 13.00. Vi hann precis och köpte nya smala slangar.

Färdväg: Mjölby - Hogstad - Väderstad - Kumla - Svanshals - Rök - Alvastra - Hästholmen - Ödeshög - Gränna. Från Väderstad gick färden på fantastiska vägar genom det Östergötska landskapet och från Ödeshög till Gränna åkte vi på samma väg som vi gjort så många gånger under Vätternrundan, men detta var första gången i dagsljus. I Rök tittade vi självklart på Rökstenen. Alvastra kloster hade vi sett tidigare och hamnen i Hästholmen är riktigt mysig med gästhamn och fik och där finns också en liten campingplats. (Östergötland är toppen att cykla igenom och kanske gör vi så småningom "Östergötland Runt" inkl. Göta kanal och småvägarna i Triangeln). Sträckan Mjölby - Ödeshög körde vi helt efter cykelleden Vättern-Sommen. Dagens sträcka är sannerligen en riktig "höjdare", med väldigt lite trafik och jag tror att det går att göra flera sådana i detta fina landskap.

Tältning på Gränna camping.


Dag 3, 2000-07-16 Gränna - Nässjö, (72 km).

Det spöregnade under natten så vi var beredda på en blöt dag. Vi följde Vättern-Sommen leden ut ur Gränna på en helt fantastisk väg. (Man skulle aldrig hitta dessa "smultronvägar" om det inte fanns skyltade leder). När leden gick över på en grusväg på östra sidan om E4, lämnade vi den och åkte över till Vätternrundan-vägen som vi följde till strax söder om Brötjemark. Efter dagens etapp kan man lugnt påstå att det Småländska höglandet faktiskt är just högt, eller i alla fall jäkligt backigt. Det är dessutom mycket djupa skogar. Vi blev också varse att det inte finns mat eller matställen i varje by i Småland. Dagens sträcka gick delvis efter Höglandsleden. Mellan Forserum och Nässjö körde vi på den gamla 31:an som var nästan fri från trafik.

Färdväg: Gränna - Västanå - Bröttjemark (Ölmstad) - Svarttorp - Lekeryd - Forserum - Äng - Nässjö.

Nu skall jag klaga och gnälla på Nässjö kommun. Normalt när man kommer in i en stad eller ort finns alltid i infarterna skyltat till campingplatser och vandrarhem osv. I Nässjö såg vi inte en enda skylt som visade vägen till varken camping eller vandrarhem! Fyy! Gillar dom inte turister i Nässjö? Som tur var visste dom i kiosken på torget var vandrarhemmet fanns.

Det blev alltså vandrarhem.  Kvällstur på stan 9 km.


Dag 4, 2000-07-17 Nässjö - Värnamo, (92 km).

Det var kallt, blåsigt och grinigt regnväder (liksom gårdagen) och eftersom jag trots alla uppförsbackar faktiskt hade frusit rejält hela dagen innan, bestämde jag att köpa en tröja av typ superunderställ. Det var tur för den var nödvändig flera dagar ända tills solen åter visade sig nere på västkusten i Skåne. Vissa stunder var motvinden så kylande att vi måste använda handskar för att inte frysa om händerna. Detta var ju mitt i juli!

Färdväg: Nässjö - Fredriksdal - Malmbäck - Svenarum - Tofteryd - Hagshult - Fryele - Värnamo. Vi började att vara säkra på att det inte finns mat i varje by så när vi kom till Malmbäck bunkrade vi upp med mat så att vi klarade oss resten av dagen. Det var tur för Malmbäck visade sig vara det enda ställe på hela sträckan vi kunde köpa mat. Denna sträcka hade många backar och den var definitivt ingen höjdare.

Vi övernattade på STF Vandrarhem i Värnamo.


Dag 5, 2000-07-18 Värnamo - Ljungby, (70 km).
Samma skitväder som dagen innan, mulet blåsigt (motvind) och kallt. Det var inte över 15 grader på hela dagen men faktiskt inte en enda regndroppe!
Färdväg: Värnamo - Åminne - Hånger - Dannäs - Fannåker - Bolmstad - Ljungby. Denna dag köpte vi mat för hela dagen redan innan vi lämnade Värnamo då vi trodde att det inte skulle finnas någon mat på färdvägen. Fel, det finns en ICA-affär i Fannåker. Dagens sträcka har kanonfina vägar och natur och om vädret hade varit bättre hade det varit en riktig njutning.
Det var lätt att hitta den trevliga turistbyrån i Ljungby och där fick vi telefonnumret till en Bed & Breakfast. Det var billigt och bra, 250 kr för 2 personer.


Dag 6, 2000-07-19 Ljungby - Mellbystrand, (92 km).
Färdväg: Ljungby - Kånna - Nöttja - Bölminge - Hinneryd - Knäred - Ysby - Laholm - Mellbystrand. Till en början gick vägen på gamla "riksettan" till Bäck, därefter på fina vägar ända till Laholm. Hela sträckningen hade mycket lite trafik. Från Knäred följde vi Cykelspåret ända till Laholm, ja egentligen ända till Mellbystrand. Mellan Knäred och Ysby går Cykelspåret på smala skogsvägar genom en fantastisk natur. Från Laholm till Mellbystrand finns separat cykelväg. Vi hade motvind hela dagen och det regnade konstant mellan Hinneryd och Mellbystrand. Alla vandrarhem och rumsuthyrningar i Laholmstrakten var fullspikade så vi beredde oss att tälta i busvädret. När vi sent på kvällen kom till Mellbystrand hade vi tur och kom direkt till en rumsuthyrning med skylten "Zimmer frei". Vi stannade direkt och fick rum så vi slapp tälta. Det visade sig sedan att ägaren för rumsuthyrningen kallas för "Zimmerman". Ganska bra och passande, eller hur?
Detta var en mycket jobbig dagsetapp och vi började bli ganska trötta i benen och bestämde att ta det lugnt någon dag. Vi hade ännu inte haft någon vilodag, men skall man ha vilodag skall det vara på ett ställe som man kan trivas på och göra något annat än att cykla, ett ställe som har det där lilla extra. Det bör vara ett ställe med åtminstone någon sevärdhet eller fin badstrand, etc. Vi hade ännu inte kommit till ett ställe som uppfyllde de kraven.


Dag 7, 2000-07-20 Mellbystrand - Torekov, (42 km).

På eftermiddagen ser vi solen för första gången sedan vi var i Gränna. Från denna dag skulle vi försöka följa kusten så mycket det gick.

Färdväg: Mellbystrand - Båstad - Kattvik - Hovs hallar - Torekov. Vi följde Cykelspåret på fantastiska cykelvägar ända till Båstad. Viss del av sträckan gick faktiskt ute på Mellbystrands

sandstränder. Det var en go känsla att köra alldeles intill de dånande vågorna. Hela Båstad var fullpackad med folk och när vi kom till tennisstadion förstod vi varför. Det var Davis Cup mot Indien dagen efter, så uppladdningen höll på. Därefter ut på Bjärehalvöns småvägar. Vissa sträckor kan köras på en fantastiskt fin vandringsled alldeles intill stranden. Trots att Hallandsåsen här inte är så värst hög räcker det i alla fall till för en rejält lång och tung backe efter Kattvik. Hovs hallar är den yttersta spetsen av Hallandsåsen och mycket sevärd med klippor och raukar, som havet mejslat ut under många tusen år. Vi tog det mycket lugnt denna dag (i stället för vilodag).

Vi tältade på en fin campingplats i Torekov.


Dag 8, 2000-07-21 Torekov - Ängelholm, (48 km).

Mycket fint väder på morgonen och vi sölade länge innan vi så småningom packade tältet och kom iväg. Ett tag funderade vi på att ta vilodag och åka ut till Hallands väderö, men det blev fortsättning.
Vi cyklade först på en "riktig" väg till Solsidan, strax söder om Torekov. Därefter följde vi en väg eller rättare sagt stig. Den gick nämligen över ängarna väldigt nära havet. Detta är nog egentligen en vandringsled, men går utmärkt att cykla. Det gick faktiskt bra trots våra smala däck. Vi passade också på att gå upp på och titta på Dagshög, Skånes största och högsta gravhög. Därifrån var det en fin utsikt mot Kullahalvön. Vid Glimminge plantering lämnade vi stigen. Vi var hungriga och måste upp till någon by där vi kunde få något att äta. Vi befann oss på den södra sluttningen av Hallandsåsen, den som kallas Grevie backar. Efter en mycket lång uppförsbacke hittade vi matställe i Förslöv. Därefter tillbaka till kuststigen och fr.o.m. Vejbystrand följde vi Cykelspåret alldeles vid havet ända till campingen i Ängelholm. Ganska snart efter Torekov började regnskurarna. Det blev regnkläder på och av resten av dagen, men det uppvägdes av att vi nu hade medvind. Tänk va go en medvind ändå kan vara. Detta var nämligen den första dagen som vi hade vinden i ryggen. Vi tog det mycket lugnt denna dag också. En mycket fin cykeldag på fantastiska cykelvägar.

Färdväg: Torekov - Ramsjö strand - Glimminge plantering - Ängelsbäck - Förslöv - Vejbystrand - Ängelholm.

Vi tältade på Ängelholms campingplats.


Dag 9, 2000-07-22 Ängelholm - Helsingborg, (82 km).

Denna dag sken solen, inte från en klarblå himmel, men nästan och vi skulle absolut köra runt Kullahalvön och besöka Kullens fyr.

Dagen började med en makalös fin cykelväg från campingen och söderut. Det var en fin grusväg som gick genom skogen. Från Utvälinge körde vi på landsvägar med fantastiska vyer över

Skälderviken. Tyvärr var det mycket trafik. Trafiken gick i alla fall relativt långsamt, troligen tack vare att det var just mycket trafik. Efter Mölle på väg ut mot Kullens fyr var det flera väldigt branta backar, 12 % stigning. Det är en hel del när man kommer med mycket packning på hojen. Här var trafiken ännu tätare. Det verkade som Kullens fyr verkligen var något att se och det kändes ju bra. Bilfolket undrade nog vad vi var för knäppisar som cyklade i dessa backar, dessutom med packning. Vi slapp i alla fall att betala den vägavgift som bilfolket åkte på. Det visade sig sedan att platsen för fyren verkligen var något att se och att det var värt mödan att ta sig dit.

Efter Mölle på tillbakavägen gick färden på en gammal och nerlagd järnvägsvall och på en cykelväg alldeles utefter havet ända till Höganäs. Därefter på landsväg varvat med cykelvägar. Från Mölle kunde vi se Danmark komma närmare och närmare allteftersom vi rörde oss söderut.

Färdväg: Ängelholms camping - Utvälinge - Jonstorp - Svanshall - Krapperup - Mölle - Kullens fyr - Lerhamn - Höganäs - Helsingborg.

Denna dag bjöd på fantastisk cykling. Det regnade sista timman och det gjorde det fortfarande när vi anlände till Helsingborg så vi tog in på hotell denna natt.


Dag 10, 2000-07-23 Helsingborg - Malmö C, (80 km).

Denna dag skulle vi äntligen "knyta ihop" den okörda sträckan mellan Helsingborg och Malmö. (Tidigare hade vi cyklat sträckorna Tjörn-Helsingborg och Malmö-Linköping (egentligen Gamleby) utefter kusterna, men missat just Helsingborg-Malmö). Nu skulle kuststräckan fullbordas. Det är bara att konstatera att Skåne förmodligen har Sveriges i särklass bästa cykling. Dagens etapp gick till största delen utefter eller i alla fall i närheten av kusten. Det var antingen cykelvägar eller ganska lågtrafikerade landsvägar. Endast korta bitar gick på väg som kan kallas trafikerad.

Färdväg: Helsingborg - Råå - Rydebäck - Glumslöv - Säbyholm - Landskrona - Häljarp - Barsebäck - Löddeköpinge - Bjärred - Lomma - Malmö C.

Från Malmö tog vi tåget tillbaka till Linköping (tillsammans med cyklarna).


Sammanfattning.

Efter att nu semestercyklat många gånger utomlands och några gånger i Sverige är vi säkra på att Sverige är fantastiskt och dessutom ett väldigt fint land att cykla i. Det är ju så otroligt omväxlande. Efter vad vi hittills har upplevt tror vi att Hallands, Skånes Blekinges kuster är bland de bästa områden som finns i Sverige för cykling.

Sträckan Tjörn - Linköping (egentligen Gamleby) utefter kusten är nu fullbordad! Nu skall vi också vid tillfälle fullborda Tjörn - Strömstad. Sedan får vi se om vi fortsätter från Gamleby norrut efter kusten. Det vore trevligt att åtminstone köra utefter kusten till Gävle.

Vi brukar inte köra så många dagar som tio utan att ha en enda vilodag. Det går tydligen bra om man lägger in någon kort sträcka då och då. Vi tyckte att vi var väldigt pigga i benen när vi kom till Malmö, men det är ju förstås platt sista biten. Normalt tar vi en vilodag efter 3-4 dagars körning.
 

Tillbaka