Tjörn - Helsingborg, Vi hade ett par veckors semester och tänkte spendera dessa på cykel utefter Svenska västkusten och genom Danmark till Kiel. Därifrån hade vi tänkt ta färjan tillbaka till Göteborg.
Sommaren 1999
1999-07-12, Kyrkesund - KovikshamnAnledningen till att vi startade just i Kyrkesund var att vi har bekanta där och hos vilka vi kunde parkera bilen ett par veckor.
Start c:a 14.30. Färden gick via Kållekärr, Stenungsund, Stora Höga, Jörlanda, Gullbringa, Tjuvkil, Kärna och till Kovikshamn. Vägen mellan Kyrkesund och till några km söder om Stenungsund var mycket trafikerade under denna tid, mitt i semestern. Efter Stora Höga däremot var det en fantastisk väg att cykla. Småkuperat och mycket lite trafik. Övernattade hos släktingar som har sommarhus där.
Sträcka 64 km, tid 5 tim, medelfart inkl. stopp och raster 12,8 km/h.
1999-07-13, Kovikshamn - KungsbackaMycket varmt, över 25 grader C och endast lite vind. Start vid 12.45. Vi körde via Kärna till färjan i Kornhall. Färden gick sedan förbi Säve och på ganska bra och skyltade cykelvägar ända in till Göteborgs centrum. Att ta sig genom Göteborg på cykel är absolut inga problem. Det är mycket bra skyltat och ordnat för cyklister.
Utfart ur Göteborg via Slottskogen (som är fantastisk att cykla igenom). Efter några km övergick cykelvägen till att gå på banvallen till en nerlagd järnväg, som var ombyggd till cykel- och gångväg. Detta var en riktig höjdare. Helt fantastisk körning längs kusten och genom fint landskap i c:a 20 km. Därefter övergick det till blandad cykelväg och mindre trafikerad landsväg. Framme i Kungsbacka vid 19.30 - tiden.
Slottsskogen i GöteborgKungsbacka campingplats är inget toppenställe. Det var inte helt enkelt att hitta. Tältplatserna låg ute på stora fält liknande fotbollsplaner. Det var mycket stimmigt med järnvägen alldeles i närheten. Vi blev anvisade en plats i en rad som tydligen var avsedda för tält. När vi kom till vår anvisade plats såg vi att vi måste ställa tältet i en lågpunkt. Självklart gick vi till receptionen och bad om en ny plats, vi har ju tältat förr. Vi påtalade att sådana platser kunde dom ju ge till husvagnar och husbilar vars golv inte står direkt på marken. Vi uppfattade personalen som ganska oförstående och vi fick faktiskt argumentera för att få en annan plats, trots att det fanns massor av lediga. Vi valde i alla fall den plats som såg högst ut.
Sträcka 71 km, tid 4.26 tim, medelfart inkl. stopp och raster c:a 16 km/h.
1999-07-14, Kungsbacka - VarbergSom sagt, det var tur att vi tältat förr!! Under natten rasade ett otroligt åskväder med ösregn. Vi låg vakna länge och blixtarna small alldeles ovanför oss. Tur att vi inte accepterade den anvisade tältplatsen för där var en liten sjö, flera kvadratmeter stor! Tyvärr hade flera andra inte förstått risken med att slå upp tältet i en lågpunkt. Efter denna natt förstår dom vad det innebär!! Vi såg ett tält som helt stod ute i vattnet och dom som bodde där höll på att vrida ur sovsäckar och handdukar.
Vi kom iväg vid 12-tiden efter att vi ätit lunch och tog gamla landsvägen söderut ut ur stan.
När vi kommit ett stycke söder om Kungsbacka tog vi av österut mot Fjärås och upp på en stor grusås, Fjärås Bräcka, som inlandsisen en gång anlade. Härifrån var det en fantastisk utsikt över kusten och mellanliggande slättlandskap. Denna grusås är Kungsbackas vattentäckt och på toppen av åsen finns en serie av skyltar som förklarar hur grusåsen kom till och hur man idag tar vattnet ur sjön Lyngern via grusåsen. Beröm till Kungsbacka kommun för fin information! Där finns också ett märkligt fornfynd i form av bautastengravfält. För den som inte vill cykla uppför backen till grusåsen, för den är brant, går det bra att gena över en liten by som heter Li.
Vi fortsatte Ginstleden ända till Varberg och slog upp tältet i Apelviken.
Dagens etapp 76 km.
Effektiv tid 4.57, effektiv medelhastighet 15,3 km/h.
1999-07-15, Varberg - HalmstadFörst mulet och grått men från 9-tiden sken solen. Hård västlig vind. Vi startade 11.30 och följde "Ginstleden" strikt hela da´n på verkligt fina cykelvägar och vi hade god kontakt med havet. Dessutom var skyltningen helt perfekt utom på ett ställe. Mitt inne i Falkenberg i en gatukorsning saknades en skylt. Detta var den enda missade skylten vi såg på hela sträckan ner till södra Hallandsgränsen strax norr om Båstad. Hurra för den eller dom som skyltat Ginstleden!!
Framme i Halmstad vid 19.30 tiden.Dagens etapp 97 km, medelhast 12,1 km/h.
1999-07-16, Halmstad - ÄngelholmVi startade vid c:a 10.30. Även denna dag följde vi Ginstleden strikt och den är verkligt perfekt skyltad. Vi åt lunch i Båstad. Vi hade stora förhoppningar om Båstad, som man ju har hört mycket om genom åren och vi var nyfikna. Jag måste tyvärr säga att det var ingen höjdare. Hela stan var fullständigt nerlusad med bilar. Varför tillåter man en sån fruktansvärd trafik mitt inne i centrum? Det blir ju så otrivsamt. Det var praktiskt taget hopplöst att komma över vägen. Bättring kommungubbar!! Vi lämnade stället så snabbt vi kunde efter att ha fått mat. Tyvärr hade Ginstleden upphört så vi följde Cykelfrämjandets "Cykelspåret" större delen av dagen.
Färden kunde gå på så här fina cykelstigar genom Halland.Mitt på högsta platån på Hallandsåsen brakade ett skapligt åskväder lös och det var bara att söka skydd och vänta ut det. Vi passerade Hallandsåsen vid Grevie och färden gick sedan rakt ut mot kusten, som sedan följdes ända till Ängelholm. Ljuvlig känsla att åka på fina cykelvägar längs kusten. Cykelspåret går i alla fall på mycket trevliga vägar. Mycket cykelvärt! Framme i Ängelholm c:a 18.30. Som vanligt när vi kommer fram till ett nytt ställe, började vi med att rekognosera för att kolla vilka övernattningsmöjligheter det fanns. Vi hade bestämt att göra vilodag nästa dag och då ville vi bo lite konfortabelt men ändå billigt. Vilket krav! Vi hittade i alla fall ett kanonställe, hotell Lergöken. Stort rum med pentry, dusch och toalett, rent, nytt och snygt, och ändå bra pris! Detta ställe kan verkligen rekommenderas. Priset var 380 kronor och cyklarna kunde vi låsa in i ett särskilt rum.
Hallandsåsen, vy söderutDagens etapp 81 km. Effektiv tid 5.29, effektiv medelhast 14,8 km/h och tot. medelhast 10,1 km/h.
Vi var mycket trötta i benen efter denna dag. Vi hade nu kört 389 km på 5 dagar vilket ger 78 km per dag.
1999-07-17, vilodagVi vaknade efter 9 timmars sömn. Otroligt lång sömn. Våra ben är mycket möra. Mina ben gör ont när jag går i trappan och det känns ungefär som dan efter Vätternrundan. Vilan helt nödvändig. Vi skulle kanske stannat i Varberg men där hade vi varit förut och vi ville se en ny stad. Ängelholm var ny för oss.
Det var festival i stan hela helgen och på lördag (denna dag) var det en kortege som kallas "Roskortegen". Det var otroligt mycket folk på stan. Man hade nog gått man ur huse. Detta gjorde vistelsen i Ängelholm till en upplevelse, faktiskt.
1999-07-18, Ängelholm - HelsingborgBenen var betydligt bättre och vi kom i väg vid 09.30-tiden. Halvmulet väder, ett fint cykelväder. Det är alltid mycket svårt att hitta de fina cykelvägarna själv första gången man åker en viss sträcka, så vi fortsatte att följa Cykelspåret.
Efter 35 km anlände vi till Helsingborg och gick och köpte biljett för båten till Helsingör. Vi hann titta lite på stan och jag hade onekligen känslan av att vara i en "stor" stad, en stad med kontinental puls. Återvänder gärna.
Dagens etapp 35 km. Här slutar den Svenska delen av årets cykelsemester. Fortsättning följer på Danska sidan under rubrik "Sjelland 1999".
Sammanfattning.Efter att ha cyklat många gånger utomlands bl.a. Grekland har vi upptäckt att det är väldigt trevligt att cykla även i Sverige och att det finns mycket att se.
Total sträcka Kyrkesund - Helsingborg 424 km.