Danmark, Jylland 1997

Vi bodde den första natten hos vänner utanför Kungsbacka och vi blev skjutsade tidigt på morgonen in till färjan i Göteborg. Denna gång hade vi tagit med campingutrustning. Vi tyckte att Danmark är så platt så det skulle gå bra med lite extra packning.

Dag 1, 1997-07-15, Fredrikshavn - Lökken.

Färjan var en katamaran och gick mycket snabbt över till Danmark. Vi åkte på cykelvägar och små byvägar västerut tvärs över Jylland. Vi passerade Tolne, Mosbjerg, Astrup fram till Lönstrup vid havet. Där vek vi av söderut och körde direkt till Lökken. Här fanns en mängd campingplatser, så det var lätt att hitta ett ställe att slå upp tältet på.

Dagens etapp 75 km.

Dag 2, 1997-07-16, Lökken - Torup.

Dagens etapp 84 km.

Dag 3, 1997-07-17, Torup - Agger.

Dagens etapp 86 km.

Dag 4, 1997-07-18, Agger - Söndervig.

Dagens etapp 90 km.

Dag 5, 1997-07-19, Söndervig - Esbjerg.

Dagens etapp 117 km.

Dag 6, 1997-07-20, Esbjerg - rundtur.

Detta skulle vara vår vilodag, men som vanligt brukar det i stället bli sightseeing på cykel och det blev så även denna gång.

Dagens etapp 41 km.

Dag 7, 1997-07-21, Esbjerg - Jelling.

När vi lämnade Esbjerg hade vi fortfarande inte bestämt om vi skulle fortsätta söderut längs kusten eller om vi skulle vända och börja återfärden norrut igen. Det regnade och var slaskigt. Det avgjorde nog, för vi bestämde att vända och åka mot Grenå. Vi hade bestämt att ta färjan därifrån. Trots regnet blev det en mycket fin cykeldag på många fina cykelvägar.

Vi bodde på en mycket fin campingplats i Jelling. Det fanns också restaurang då vi kunde få ett rejält skrovmål efter en heldag på cykeln.

Dagens etapp 94 km.

Dag 8, 1997-07-22, Jelling - Århus.

Vi kom fram till Århus mycket sent och hittade en campingplats 6-7 km söderut från Århus utefter kusten. Vi kom tyvärr så sent att vi precis hann att köpa lite mat i campingplatsens affär, som stängde kl. 22.00. Det var tur för vi var fruktansvärt hungriga och det blev en mycket sen middag den natten.

Dagens etapp 101 km.

Dag 9, 1997-07-23, Århus -(tåg)- Grenå, Varberg - Kungsbacka.

Dagen började med tåg till Grenå. Fantastiskt att utan knussel kunna ta med cyklarna direkt på tåget och att dom har gjort att det är så enkelt. I Grenå var det några km cykling mellan järnvägsstationen och färjeläget.

Från Varberg cyklade vi upp till Kungsbacka för övernattning hos våra vänner. Vi följde den s.k. Ginstleden som var en mycket bra cykelled.

Dagens etapp 72 km.

Sammanfattning.
Danmark är ett fantastiskt cykelland. Det är gott om bra cykelvägar och campingplatserna ligger ganska tätt. Trots att vi betraktar Danmark som ett platt land, för det är det ju, så är det ändå för oss cyklister ganska mycket upp och ner.

Total cykelsträcka: 760 km.