Grekland, Peloponessos 1992,
(Kalamata - Xilokastron).

1992-04-18 och -19.

Cyklarna var inte med flyget till Athén så det blev till att eftersöka dom på flygplatsen. Detta tog tid och vi missade transferbussen till Athéns centrum. Nästa dag blev det sight seeing i Athén i stället för cykling.

1992-04-20, Athén - Kalamata med buss.

Tidigt på morgonen den tredje dagen hade cyklarna anlänt, så vi tog snabbt bussen ut till flygplatsen, löste ut cyklarna och tog en taxi (med cyklarna delvis inne och delvis hängande utanför bagageluckan) till det ställe från vilket bussarna västerut och mot Peloponessos går. Adressen var Kiffiso 100. Taxiresan tog nästan två timmar p.g.a. en otrolig trafik! Vi hade nog tur som överhuvudtaget fick ta med cyklarna på bussen. Tack vare att vi gick på vid bussens startstation så kunde vi få in cyklarna längst in i bagageutrymmet under passagerarna. Vi vred styrena och monterade loss pedalerna så att cyklarna blev "tunna". Sedan hamnade de andra passagerarnas bagage uppe på våra cyklar! Det hade nog varit besvärligt att försöka gå av tidigare än slutstationen samtidigt som det nog hade varit svårt att gå på bussen mitt på sträckan. Det är svårt att stuva cyklar när det är fullt. Resan tog 5 timmar med ett uppehåll för fika.

Vi fick hotell i centrala Kalamata alldeles vid torget. Bra hotell men ingen frukost.

Kvällstur på cykel 15 km utefter havet.

1992-04-21, Kalamata - Methoni.

Klarblå himmel och svag vind. När vi startade från Kalamata kl. 8.30 visste vi egentligen inte om vi skulle åka österut eller västerut. Vi sa att vi åker ner till havet och sätter upp ett finger och känner av vart det blåser. Sedan åker vi åt det håll det blåser. Ingen cyklist gillar motvind. Vi tyckte att det blåste östlig vind, alltså åkte vi västerut.

Vi körde via Rizomilos söderut utefter kusten till Charokopion. Fantastisk utsikt, lite trafik och bra väg. I Charokopion lämnade vi kustvägen och for på en liten asfalterad väg via Finikos till Methoni. Mycket trevlig väg och små byar men väldigt backig. Framme i Methoni 18.00. Hyrde privatrum och stället hette Anna.

Dagens etapp 85 km, total tid 9,5 timmar.

1992-04-22, Methoni - Kiparissia.

Start 09.45. Fint väder men ej klarblå himmel. Fika i staden Pilos efter c:a 12 km. Denna stad verkade vara en genuin grekisk småstad och vi sade att hit skall vi definitivt återvända någon gång.
Vägen gick så att vi ofta hade vacker utsikt över havet hela dagen. Framme i Kiparissia vid 18.00 - tiden. Tog in på hotell Artemis med havsutsikt.

Dagens etapp 65 km, total tid 8 tim 15 min.

1992-04-23, Kiparissia - Epitali - Patres med tåg.

Start 08.45. Klarblå himmel och vindstilla. Vi cyklade norrut på huvudvägen som gick utefter havet ända tills vi ledsnade på trafiken. Det var mycket tung trafik, något som vi inte upplevt tidigare. Problemet är att mellan större städer går ofta mycket och tung trafik. Om det inte finns alternativa vägar kan det bli besvärligt och jobbigt för oss cyklister.

I Epitali ledsnade vi som sagt. Vi gick till järnvägsstationen och löste biljetter och lämnade cyklarna för tåget till Patres, gick sedan till en liten taverna och åt en mycket god lunch som bestod av greksallad, öl, bönor, bröd, potatis med kronärtskockor. Som sagt, mycket gott.

Framme i Patres 17.00. Vi hittade ett hotell i centrum, hotell Rannia nära jvgstn. Sedan två timmars rundtur på cykel i utkanten av staden.

Dagens etapp på cykel 55 km.

1992-04-24, Patres -Xilokastron.

15 grader C på morgonen och lite halvmulet. Vi startade 08.15 i god medvind, sedan kunde vi konstatera att vi hade mycket god medvind. En sån där vind som gör att man får lust att köra fort, eller så fort det går.

Vi hade en tågtidtabell och någonstans på vägen skulle vi ta tåget som anlände till Athén vid 19.00-tiden på kvällen. Vår väg gick parallellt med järnvägen och vi hade bestämt att köra så långt vi hann tills tåget hann ikapp oss. Det blev en klappjakt i medvinden. Det var för övrigt perfekt då vi åkte på den gamla vägen medan huvuddelen av trafiken gick på en parallell motorväg. Att vår väg dessutom var mycket flack och i huvudsak gick alldeles utefter havet gjorde ju inte saken sämre.
Kl. 14.00 var vi framme i Xilokastron och hade drygt en timma tills tåget kom så det blev slutstation denna dag. Det var då 26 grader C och det kändes väldigt varmt.

Dagens etapp 110 km, total tid 5 tim 45 min, medelfart 19,1 km/h inkl. raster.

Sammanfattning.
Resan blev ju lite kortare än vi hade tänkt då ju cyklarna kom först två dagar efter oss så det blev egentligen bara 4 hela cykeldagar. Detta var vår tredje cykeltur i Grekland och vi hade nu börjat få riktig smak på detta.

Total cykelsträcka: 330 km.