Kalmar - Linköping, 
   Påsken 1999

Denna tur liknar cykelturen mellan Malmö och Kalmar för två år sedan. Vi ville fortsätta att köra längs Cykelfrämjandets "Cykelspåret - längs ostkusten" norrut från den plats där vi avslutade 1997, alltså i Kalmar. Vi hade tänkt följa Cykelspåret så mycket som möjligt då det ju går på utvalda vägar med mycket lite trafik. Och precis som förra gången ta tåget från det ställe vi hamnade på. Villkoret denna gång var att göra ett stopp i Linköping för en till två dagars arbete.

Denna gång polleterade vi inte cyklarna utan vi använde cykelväskor som rymmer hela cykeln. Detta innebär att vi helt enkelt stoppar in cyklarna i väskan och bär paketet ombort på tåget. Det blir trångt men det har hittills gått "bra".

Vi hade inte bokat något boende utan vi räknade med att leta upp lämpliga ställen där vi hamnade. Vi hade med kopior av telefonkatalogens gula sidor med hotellrubrikerna och mobiltelefon så vi kunde ringa och kolla när vi frampå eftermiddagarna började veta hur långt vi skulle hinna. Detta var ett mycket bra sätt att köra oplanerat.


Dag 1, 1999-04-04 (påskdagen) Rundtur Öland, (71 km).

Vi anlände med tåget till Kalmar vid 13.30 och efter incheckning på hotellet stack vi iväg till Öland vid 15-tiden. Vi skulle ju kunna ge oss iväg norrut på den rutt vi hade tänkt men samtidigt hade vi sett fram emot en tur på Öland. Sagt och gjort. Vi cyklade över bron som är c:a 6-7 km lång. Det var mycket kallt och blåsigt.


ölandsbron

Förstås, det var ju i början av april och hård nordanvind. Dessutom var det mycket trafik på bron. Vi gjorde en lång sväng ut över Alvaret och var tillbaka på hotellet vid 20-tiden. Vi fick blodad tand för cykling på Öland, så om och när tillfälle ges kommer vi nog att återvända och göra t.ex. en helgtur där.


Alvaret på Öland


Dag 2, 1999-04-05 (annandag påsk) Kalmar - Oskarshamn, (92 km).

Start vid 9-tiden och himlen var klarblå och vinden sydlig. Perfekt! En eloge till Kalmar kommun som har så många och bra cykelvägar både inne i staden och dessutom (vilket också är viktigt) in- och utfarter ur stan. Vi åkte på kanonfin cykelväg ända till Lindsdal. Vi vet sedan förra gången att det var lika fint att komma in till stan från andra hållet.

Kanske är Cykelspårets sträcka mellan Kalmar och Oskarshamn den allra finaste av de vi hittills kört. I alla fall måste den vara en av de finaste. Vägen går på praktiskt taget bilfria småvägar genom små byar, småbebyggelse och jordbruksområden. Jag tänkte flera gånger på hur fint folk egentligen bor. Bl.a. for vi in i Pataholm, en liten och välbevarad by från 1600-talet och som ligger alldeles vid havet. Vi följde Cykelspåret strikt ända till Påskallavik där vi avvek och körde en väg som går parallellt med E22 ända in till Oskarshamn. Tyvärr var denna delsträcka inte så trevlig p.g.a. trist natur. Den riktiga Cykelspårsträckan var mycket längre och vi började få tidsbrist.
Vi tog in på "Maggans resanderum". Kanonbra stort dubbelrum för endast 400:- vilket var mycket prisvärt. Rekommenderas.

Dagens etapp 92 km, effektiv tid 5.06 tim, effektiv medelfart 18,1 km/h. Total tid 7 timmar.


Torget i Pataholm


Dag 3, 1999-04-06 Oskarshamn - Gamleby, (100 km).

Halvklart väder, ganska blåsigt och mest medvind. Enligt Cykelspårets karta går spåret en till två mil inåt landet väster om E22, men vi hittade en skylt inne i Oskarshamn och följde skyltningen. Vi visste inte om man skippat den västra vägen eller om man hade lagt till en alternativ väg. Till att börja med var det kanonväg, men någonstans ute i skogen före Figeholm började grusvägarna. Det är inget fel på grusvägar om man är beredd och har utrustning därefter. Dessa grusvägar var i alla fall bitvis mycket kuperade med otaliga branta backar och det gick mycket långsamt, alldeles för långsamt. När vi är ute vid denna årstid är det mesta stängt och det är inte självklart att vi kan få övernatta vid de värdshus som faktiskt finns lite här och där då de inte garanterat är öppna när det inte är turistsäsong. Vi hade alltså räknat med att köra till någon större ort och det är i detta fallet ganska långt, c:a 10 mil. Dessutom är det (i alla fall vid denna årstid) inga matställen öppna, så om någon gör om denna sträcka, ta med mat!

Ungefär en mil norr om Blankaholm tröttnade vi på grusvägarna och åkte ut till E22:an. Trafiken var hård och det var trist att köra där, men det tog ju undan snabbt. Vi körde på E22:an till ett ställe mitt emellan Gladhammar och Gunnebo. Där vek vi av norrut och kom på en ny grusväg och körde via Valstad och Svinnersbo till Almvik där vi åter kom ut på E22:an. En stund senare rullade vi in på Tjust Motell utanför Gamleby.

Denna sträcka var fysiskt ganska jobbig då det som sagt var mycket grusväg. Dessa vägar är normalt kanske mycket bra, men vi hade oturen att komma alldeles efter att vägarna hade sladdats eller skrapats och var därför väldigt lösa och hopplösa att åka cykel på.
Naturen utefter sträckan är i alla fall otrolig och man har närkontakt med havet väldigt ofta.

Dagens etapp 100 km och total tid 8 timmar.


Cykelspåret går ibland på mycket vackra vägar


Dag 4, 1999-04-07 Gamleby - Linköping, (98 km).

Tillbaka till verkligheten. Vi var tyvärr tvungna att lämna Cykelspåret för plikten kallade i Linköping. Ett pågående projekt och ett nytt tänkbart skulle besökas.

Vi körde först en genväg (grusväg men bra) via Fästad till Överum. Mycket fin natur. Därefter 35:an till Åtvidaberg. Vi chansade på att denna väg inte var hårt trafikerad och det var faktiskt rätt. Bilarna kom glest och vi var snart i Åtvidaberg.

Efter Åtvidaberg var 35:an däremot fruktansvärt trafikerad så vi skyndade till Grebo där vi vek av västerut och körde på småvägar bl.a. via Sturefors ända in till Linköping. Det var mycket fina och lagom kuperade asfaltvägar genom fin natur och genom ett antal småbyar.


Dom har stora ekar i Östergötland


Sammanfattning.

Cykelspåret längs ostkusten är verkligen en höjdare! Så länge man håller sig efter denna cykelled vet man att man får det bästa vägvalet under en förutsättning. Det är att man inte har bråttom. Cykelspåret går väldigt mycket zigzag på småvägar genom bygderna. Det är utvalda vägar som är praktiskt taget bilfria. Mycket bra. Det är också glest mellan matställena, så lunch måste oftast medtas.

Total cykelsträcka: 361 km.

Tillbaka