Malmö - Kalmar,
Påsken 1997

Vi hade 5-6 dagar till förfogande. Idén var att starta i Malmö och åka så nära kusten som möjligt. Hur långt vi skulle hinna fick vi se. Vi tänkte ta tåget antingen från någon stad i Blekinge eller så måste vi ta oss till Kalmar och ta tåget därifrån. Denna gång bodde vi uteslutande på hotell och vandrarhem. Eftersom resan enbart gick under helgdagar var det lågpris på hotellen, vilket gjorde att det faktiskt inte kostade skjortan.

Dag 1, 1997-03-27 (skärtorsdag) Malmö - Ystad, (88 km).

Vi hade polleterat cyklarna med tåget några dagar innan vi själv åkte. Det var bara att hämta ut dem när vi anlände till Malmö centralstation. Vi letade oss ut ur stan direkt och styrde kosan mot Ystad. Till en början var det fina enskilda cykelvägar, sedan blev det enbart landsvägar, men det var inga problem med trafiken. Vi besökte bl.a. Smygehamn och Smygehuk som är Sveriges sydligaste spets.

Cykelvägen gick ibland genom vackra skogar

Dag 2, 1997-03-28 (långfredag) Ystad - Kivik, (81 km).

Denna dag valde vi att åka på den väg som går alldeles utefter kusten. Vi trodde att det inte kunde vara mycket trafik på en väg som var ganska avsides, men ack vad vi bedrog oss. Det var traditionell konstutställning i nästan varje by utefter kusten i Österlen. Detta evenemang drog folk! På vissa sträckor var det packat med bilar. Dom körde i alla fall väldigt sakta så det gjorde inte så värst mycket. Vi besökte Kåseberga, smakade på rökt sill och tittade på Ale stenar. Husen och överhuvudtaget hela miljön där nere i Skåne var så annorlunda den vi är vana vid att det ibland kändes som om vi var utomlands, någonstans nere på kontinenten. Under dagen passerade vi bl.a. Sandhammaren, Skillinge, Simrishamn och Baskemölla. Övernattning på hotell i Kivik.

Dag 3, 1997-03-29 (påskafton) Kivik - Karlshamn, (114 km).

Till att börja med tittade vi på den berömda Kungagraven som är ett mäktigt bronsåldersröse. Det måste vara flera hundra tusen stenar i denna hög! Från och med Kivik åkte vi i huvudsak efter det s.k. "Cykelspåret", som går längs hela Sveriges ostkust. Vägen gick norrut i en bitvis ganska kuperad terrräng. Vi som hade trott att Skåne var platt. Vi passerade i tur och ordning Brösarp, Hörröd, Degeberga och Vittskövle. Här låg ett berömt slott, Vittskövle tegelborg. Efter att ha passerat Rinkaby, Trolle Ljungby, Sölvesborg och Mörrum kom vi efter en lång dag till Asarum. Vi hade också en hård och kall motvind denna dag. Vi tog in på hotell även denna natt. Karlshamns kommun skall ha beröm för sina mycket fina cykelvägar.

Vittskövle tegelborg eller slott

Dag 4, 1997-03-30 (påskdagen) Karlshamn - Karlskrona, (78 km).

Vi passerade Karlshamn tidigt på morgonen och fortsatte på "Cykelspåret"utefter kusten. Det var fantastiska cykelvägar, dvs. mindre vägar med lite trafik och mycket fin natur. Övernattning i Karlskrona.

Paus vid havet alldeles utanför Karlshamn

Dag 5, 1997-03-31 Karlskrona - Kalmar, (92 km).

Vi var tveksamma om vi skulle fortsätta cykla eller ta tåget från Karlskrona. Vi var ganska slutkörda och det var långt till Kalmar. Vi gick till och med till stationen och kollade tågtidtabellen. Då upptäckte vi att vinden var sydlig och ganska hård! Då sa vi att när vi nu har haft motvind stora delar av resan så får vi inte missa denna medvind. Sagt och gjort. Tröttheten försvann direkt. Vi bestämde oss för att cykla till Kalmar. Vi körde inte längs "Cykelspåret" utan valde i stället en kortare och genare väg. Den över Flyeryd och Torsås. Efter Torsås följde vi "Cykelspåret" igen. Det gick fort att cykla de drygt 9 milen till Kalmar, till stor del tack vare medvinden, förstås. Det blev vandrarhem denna natt.

Sammanfattning.

Vi hade inte cyklat i Skåne förut, men vi fick verkligen mersmak. Mycket p.g.a. den fina naturen och dess olikhet till vad vi normalt ser runt omkring oss. Turen kan starkt rekommenderas.
Även om vädret var mycket kallt och ibland blåsigt, hade vi en otroligt tur. Solen sken nästan varje dag. Veckan efter att vi gjorde denna cykeltur var det snöstorm i just de delar av landet där vi åkt.

Total cykelsträcka: 453 km.