2009-11-27
Vi steg upp 04.00 efter att ha legat på
"aga" hela natten, dvs. vi hade sovit dåligt. Idag är den stora
dagen då vi skall starta resan till Antarktis. Fr.o.m. nu är
allt ordnat för oss. Bussen hämtar oss 05.30 och vi är på
flygplatsen efter c:a 15 till 20 minuter. Nu börjar strulet. Inne
i avgångshallen var det ett fruktansvärt trummande. Jag tog
för givet att det var fotbollssupportrar som skulle på bortamatch.
Om det ändå hade varit så bra. Det var en strejk och inte
nog med det. Det var en strejk mot vårt flygbolag - LAN CHILE för
bättre löner fick vi höra sedan. Inget LAN CHILE flygplan
fick starta. Vi fick nya besked med korta mellanrum, men vi förstod
att det skulle ta tid, kanske lång tid. I Ushuaia väntade fartyget
FRAM på oss och vi som skulle komma fram i god tid och göra
stadsrundtur + en tur ut till Parque National Tierra del Fuego, alltså
Eldslandets Nationalpark.
Vi fick sitta på ett fik i ett fruktansvärt
oväsen p.g.a. att alldeles för mycket folk pladdrade på
och det ger sammantaget ett fruktansvärt högt ljud, särskilt
i denna lokal som är byggd helt i sten och betong. Ingen panik, det
här har ju hänt förr. Fram med hörselskydd och datorn
och gör något nyttigt. Det är bara att sitta av tiden och
gilla läget. Vi är i alla fall på land, på marken
och det är ju inte farligt.
Sex timmar försenat kom vi iväg.
Nationalparken och stadsrundturen var ju självklart omöjliga.
Vi skjutsades direkt till hamnen, till ett fantastiskt fartyg med namnet
FRAM. Vilket namn skulle passa bättre här. Fram var ju namnet
på det segelfartyg som Roald Amundsen använde under sina fantastiska
polarfärder i början på 1900-talet och alla vet väl
vad som skedde i dessa trakter under 1910 - 1911 när Roald Amundsen
tillsammanns med sitt norska gäng var först till Sydpolen. Efter
att kommit ombord märker vi att de norska polarpionjärerna ännu
lever!
Appropå Hurtigruten så är
det så att man kör kryssningar här nere i Argentina, Antarktis
och Chiles enorma skärgård under Europas vinter. Under Europas
sommarhalvår går Fram upp till Nordnorge och gör kryssningar
på Grönland, Svalbard och övriga Norra Ishavet.
Ushuaia själv och Eldslandet "Tierra
del Fuego" skulle självklart vara värt ett helt reportage, men
vi har inte sett staden. Vi åkte som sagt direkt till fartyget. Efter
att ha gått endast några meter mellan bussen och fartyget förstår
jag vad det handlar om att bo här. Det blåste så fruktansvärt
hård motvind under de få metrarna att det riktigt "tog i" och
vi måste pressa oss framåt. Här måste man nog vara
född för att klara av att bo.
Hurtigrutens nyaste fartyg, FRAM.
Ushuaia, världens sydligaste stad.
Staden är placerad på norra kusten av Beagle Channel. Ön
på andra sidan kanalen, alltså sydkusten, är Chilenskt
område och där finns en ort eller by eller liknande som heter
Puerto Williams. PW är definitivt världens sydligaste bebodda
ort. Antarktis självklart undantaget, men där finns troligen
endast olika länders forskningsstationer + olika typer av bosättningar
för att hävda närvaro och i och med det legimitera krav
på territorium. (Min egen fundering). Vi hörde att PW egentligen
är en Chilensk militärbas och det kan man ju förstå.
Jag är inte säker på om Chile och Argentina är helt
överens om gränsdragning i alla stycken, särskilt här.
Vi seglade förbi PW sent på kvällen och såg ljusen
därifrån. Rakt över kanalen, alltså på norra
kusten mitt emot PW kunde vi också se massor av belysning. Jag antar
att det också är en militärbas, men Argentinsk.
Detta ögonblick är stort. Vi seglar
ut från Ushaia till Antarktis.
Vi får inte glömma att nämna
måsarna som samlades i åtminstone tusentalet när FRAM
drog på motorn och rev upp bottenslam och förstås även
med massor av mat som måsarna gärna tog emot.
Tyvärr kommer vi inte att kunna se Kap
Horn. Vi seglar tillräckligt nära, men vid 01 - 02 tiden och
då är det mörkt. Det tar c:a 4 timmar från Ushuaia
ut till hornet och vi lade ut strax före 21-tiden. Tyvärr blir
det samma sak på återresan då vi skall anlända till
Ushuaia vid 06.00 tiden om drygt en vecka. Vi kommer att passera vid 2-tiden
då = lika mörkt.
2009-11-28
Vi vaknade tidigt. Det gungade fruktansvärt
nu när vi kommit ut i DRAKE PASSAGE. Strax norr om detta område
ligger det sydliga västvindsbältet s.k. "Roaring Fourties) runt
den 40 - 50:de breddgraden. Här kan vinden blåsa fritt utan
hinder runt hela jorden samtidigt som vågorna kan bli väldigt
höga. Inga kontinenter i vägen. Dessutom är vattnet iskallt.
Jag själv har aldrig varit på sjön så här länge
och jag chansade på att inte ta någon sjösjuketablett.
Jag hade alltså ingen aning om hur det skulle gå, men Anita
tog en för säkerhets skull. Jag har inte känt någon
som helst sjösjuka än och Anita har också klarat sig helt,
trots att det ibland har gungat rejält idag. Dyningarna är i
alla fall bra många meter höga.
Hela dagen har gått åt till olika
föredrag om Antarktis, pingviner, fågelfotofrafering, mm, mm.
Dessutom har vi gjort en räddnings- och säkerhetsövning
där samtliga passagerare måste deltaga, enligt lag. Om
larmet går vet vi exakt vad vi skall göra. Alla föredragshållare
är experter på sina områden och kommer från hela
världen. De kommer samtidigt att vara våra ledare på landstigningarna.
Allt sker på engelska, tyska, franska och kinesiska. Vi är faktiskt
endast 9 st nordbor som gäster med här, 5 norrmänn och 4
svenskar. Rester är tyskar, fransmän och massor av kineser. Är
någon förvånad? Kineserna är våra nya "överalltare".
Alla viktiga chefer på hög nivå såsom kapten + alla
övriga officerare är dock norrmän. Det känns tryggt.
Alla övriga i besättningen verkar vara östasiater. Servicen
är - PERFEKT.
Jag hann i alla fall med en timmas fotografering
av fåglar från aktern. Mitt på dagen var det ett femtiotal
fåglar som seglade fram och tillbaka runt fartyget och ingen rörde
vingarna, nästan. Det har varit två olika arter av albatrosser
och flera arter av "petrels" = stormfåglar. Vi hade tur och hade
två stycken "wandering albatros" den allra största av dem alla
med ett vingspann av 3 meter. Den var MÄKTIG! Jag fick väl någon
skapligt skarp bild av den, men hoppas på ännu bättre och
skarpare under veckan som kommer.
Denna fågel var den vanligaste idag.
Den heter Cape Petrel på eng. och Kapstormvogel på tyska. På
svenska borde den då heta Kapstormfågel. Kan det bero på
att den håller till i närheten av Kap Horn? Det är i alla
fall en typ av stormfågel. Den flyger endast nere stax över
vattenytan så det blir nog svårt att få en bild av den
från sidan.
Detta är i alla fall en Black-browed
Albatros eller Schwartzbrauenalbatros på tyska och är ganska
stor. Gissningsvis 1,5 - 2 meter mellan vingspetsarna.
Här är den största av dem
alla. Wandering Albatross eng. Wanderalbatros på ty. drygt 3 m mellan
vingspetsarna, i princip lika stor som kondoren uppe i Anderna! Jag såg
inte att den rörde vingarna, möjligen korrigeringsrörelser,
under hela tiden och den flög fruktansvärt fort. Den torde var
etta eller tvåa i världen när det gäller vingspann.
Denna fågel flyger (mest segelflygning) över haven runt hela
södra halvklotet.
2009-11-29
Idag tar vi inga kort ute på däck.
När vi vaknade i morse blåste det 20 m/s, nu från nordöst.
Det är 4 grader ute och det ligger snö på däcken utanför.
Vi får inte gå ut på vindsidan. Vågorna är
gigantiska och fartyget stampar. När vi är i fören far vi
upp och ner, hur många meter vet jag inte, men många. Vi fick
också reda på att där vi passerade för ett dygn sedan,
dvs. mitt i Draksundet, ligger ett djupt lågtryck just nu och det
är därför vinden har vridit till nordost och ökat så
mycket. Vi har tur som har hytten nästan mitt i fartyget och det innebär
att det är lite lugnare där.
Vi har haft mer information om landstigningarna
idag på förmiddagen om alla restriktioner som gäller. Exempel
på detta är att varje ryggsäck som tas med i land måste
först dammsugas ren för att inget "utomjordiskt" skräp,
damm och dyl. skall kunna hamna på Antarktis. Dessutom skall alla
stövlar vara rengjorda och desinficerade innan vi lämnar fartyget
- varje gång. Det råder totalt rökförbud. Vi får
inte gå närmare pingviner än 5 m, säldjur 10 m. Inte
trampa på gräs och mossa, osv. Enda gången vi får
komma närmare en pingvin är om vi står eller sitter stilla
och pingvinerna kommer till oss självmant. Man jagar ju inte bort
en pingvin som kommer fram och är nyfiken, så vi måste
prova att sitta helt stilla och se om dom kommer till oss. Det vore kul.
Vi får absolut inte ta med och lämna någonting kvar på
land och vi får absolut inte ta med någonting från land,
inte ens en liten sten. Små stenar är livsviktiga för pingvinerna
då det är deras enda bobyggarmaterial.
Måste sticka nu. Man meddelade just
att det första isberget siktats på radarn. Kl är nu 12.45.
Vi har nu 1-2 timmar kvar till vi når de första öarna.
Det första isberget. Det ligger c:a
800 - 1000 m från oss och är ett 200-400 m brett, sett härifrån.
Snett bakom till höger syns ännu ett.
Dessa öar är inte de första
vi såg, men de första som var fotograferingsbara. De är
en del av South Shetland Islands och ligger på vår styrbordssida.
Ett annat isberg som vi seglade förbi
på ganska nära håll. De mörka bilderna beror på
att sikten har varit nästan obefintlig under hela dagen. Dessutom
har det duggregnat och snöat mer eller mindre hela tiden. Fotografering
utomhus har inte heller gått på grund av att snö och/eller
duggregn direkt blåser in på linsen i objektivet.
Idag skulle den första landstigningen
äga rum på Half Moon Island, som tillhör ögruppen
South Shetland Islands. När vi närmade oss kom beskedet vi egentligen
hade väntat på och det var ju att det var alldeles för
riskabelt idag. FRAM går därför vidare direkt till nästa
landningsställe som kommer att vara Cuverville Island i ett sund med
namn Errera Channel, som i sin tur ligger i den mycket större Gerlache
Strait.
Nu vid 23-tiden låg det decimetertjocka
drivor med snö på däcket utanför fönstret framme
i fören. Tidigare i kväll passerade vi Deception Island, en gammal
vulkanö formad som en cirkelrund ring med en smal öppning åt
sydost, där fartygen kan segla in. De flesta Antarktiskryssningar
går in där. Hoppas vi också kommer dit på återvägen.
Deception Island ligger på c:a 63 grader syd, ungefär samma
breddgrad som Östersund har på norra halvklotet. Temperaturen
är ju för tillfället ungefär samma eller åtminstone
i samma härad, i närheten av 0 grader. Den stora skillnaden mellan
Östersund och Deception Island är att Östersund har vinter
nu medan det snart är midsommar här.
Allt för idag.
2009-12-03
Åter på havet, på väg
norrut över Drakes Sound som denna gång är betydligt beskedligare
än förra gången när vi passerade söderut. Det
blåser endast några sekundmeter och inga vita vågor,
endast en låg relativt lång dyning som ger en rofylld gungning
i fartyget. Vi vände ungefär vid den 65:te breddgraden syd. Naturligtvis
nytt sydlighetsrekord för oss.
De senaste tre dagarna har verkligen varit
intensiva med två landstigningar per dag. Det betyder upp tidigt
och sent i säng vilket oftast betyder lite sömn. Landstigningarna
har varit mycket effektiva och båtarna har gått i skytteltrafik
mellan FRAMs ankringsplats några hundra meter ut och land. Vi har
också varit iland på Antarktis fastland en gång. De övriga
fem skedde på öar. På en av öarna ligger en engelsk
station, som är bemannad hela året. Den heter Port Lockroy och
där finns faktiskt ett fungerande postkontor, affär och vi kunde
t.o.m betala med Master Card tack vare Internet. Postkontor och postkontor,
men i affären finns i alla fall en postlåda som töms varje
gång det går en båt till Falklandsöarna och så
sätter dom ju på en stämpel.
Vi hade en osannolik tur med vädret
under dessa tre dagar. Tidvis har det varit nästan helt vindstilla
under stora delar av dagarna. Till viss del beror detta naturligtvis på
att landstigningarna sker inne i skyddade vikar, men också på
att det har varit högtrycksväder. Solen har visat sig halva tiden.
Dagstemperaturen var mellan 4 och 6 grader C, plusgrader alltså.
Landstigningarna har varat i 1-2 timmar. Allt land vi har gått på
har varit helt snötäckt, ibland med metertjock snö utom
på ett ställe. Det var på Deception Island, en ringformad
vulkanö med en diameter på några kilometer och med en
c:a 100 m bred öppning. Inne på land där vi landsteg osade
det svavel då svavelröken stiger upp på en strandremsa
på några hundra meter. Just där var stranden helt ren
från snö och vi kunde sitta i den alldeles varma och kolsvarta
sanden och ta kort på pingvinerna. Härligt.
Vi har sett tusentals pingviner av tre olika
arter, men tyvärr inte kungspingvin. Dom finns inte i detta område.
En dag såg vi en späckhuggarshow om jag får kalla det
så. Det var fem späckhuggare som jagade en stor säl (eller
kanske var det ett sjölejon) som låg på ett isflak. FRAM
tvärstannade och låg kvar ända tills dramat var över.
Sälen hade inte en chans. Det var bara en tidsfråga när
späckhuggarna skulle ta honom. Dom tillämpade en jaktteknik som
jag tycker är osannolikt intelligent och utstuderad. Jag kunde inte
i min vildaste fantasi ana att valar kan hitta på en så effektiv
och raffinerad jaktmetod. Se bilderna!
Det har inte funnits en chans att uppdatera
hemsidan under dessa intensiva dagar. Överfarten till Ushuaia på
Eldslandet tar cirka två dygn. Det är definitivt inte tråkigt.
Dagarna är fyllda med olika föredrag av de experter och biologer
som är med ombord. Det är föredrag om jordens historia,
Antarktis historia, klimathistoria, fotokurser, pingviner, filmer om polarforskning,
mm. mm. Var nyss och lyssnade på ett föredrag om Amundssens
expedition till sydpolen. I dag har vi också varit uppe hos kaptenen
på bryggan och fått en genomgång i hur fartygets styrs
och manövreras, mm. Mellan föredragen är det mat också,
mat i massor av olika slag, fantastisk mat. Jag vill nog påstå
att allt ombord är av världklass, självklart hela fartyget
med service och också maten. Vi försöker hålla igen
med maten, men kommer väl att “rulla” iväg härifrån.
Kaptenen lovade vid vårt besök
på bryggan att eftersom vi ligger lite före tidsschemat har
vi tid att segla förbi Kap Horn i morgon kväll så att vi
kan fota Hornet. Det är bara att hoppas på lika bra väder
som vi hade i morse. Just nu är det tjock dimma. Vädret varierar
mycket snabbt.
Här kommer några bilder om våra
äventyr.
Morgonen efter överfarten till Antarktis.
Under natten hade det snöat en del.
Anita tar något av sina första
foton på Antarktis.
Gentoo pingvin. Fåglarna bygger boet
av småsten direkt på marken. Boet är inte isolerat överhuvudtaget.
Det finns inget material att isolera med. Stenarna är antagligen mycket
värdefulla för pingvinerna. Dom vandrar ständigt runt och
stjäl sten för varandra och bär hem till sitt eget bo och
ibland blir det ett himla liv då dom blir ovänner.
Gentoo pingviner.
Gentoo pingviner.
Antartic (Blue Eyed) Shag, en typ av cormorant
(skarv).
Ute bland isbergen ligger FRAM och väntar
medan vi gör strandhugg.
En koloni av Gentoo pingviner. Det bruna
som dom trampar i hela dagarna är deras egen skit. Därför
är dom nästan jämt mycket skitiga på magen, men när
dom kommer upp ur vattnet är dom alltid rena och fina. Det luktar
ganska illa också.
Port Lockroy, den engelska stationen med
affär och postlåda ligger på en liten ö. Några
hundra meter bakom ligger en väldig glaciär.
Nu till späckhuggaruppvisningen.
Späckhuggare på jakt efter sälen
som ligger på isflaket till höger. Vi såg som mest 5 st
späckhuggare samtidigt.
Späckhuggarna simmar runt runt den
dödsförskräckta sälen.
Med några minuters mellanrum gör
dom attacker mot isflaket. Här kan vi tydligt se en organiserad och
intelligent attack mot sälen. Tre valar simmar snabbt på linje
bredvid varandra och dyker och simmar alldeles under vattenytan de sista
10-20 metrarna. När dom närmar sig isflaket dyker de djupare
och simmar under. Jag tycker att det verkar som den tredje längst
upp till höger är betydligt mindre än de två närmaste.
Det kanske är en unge som är på upplärning om hur
säljakt går till.
Valarna syns tydligt under vattenytan när
dom går under isflaket.
Farten och det undanträngda vattnet
river upp en fruktansvärd våg som kastas in mot isflaket.
Sälen var av en stor typ, ett par tre
gånger större än de vi har i Sverige och som kanske väger
200 - 400 kg har inte en chans att hålla sig kvar utan far som en
vante av isflaket och ner i vattnet på andra sidan.
Den är borta.
Valarna kommer upp på andra sidan
och försöker att ta sälen. Kanske lät dom bli att ta
den för snabbt för att kunna träna ungen eller ungarna flera
gånger.
Sälen klarade sig än en gång.
Detta pågick gång på gång under en halvtimma (det
vi såg) tills sälen inte kom upp igen. Då var föreställningen
över. En av forskarna sade sedan att det troligen var tre vuxna späckhuggare
och dom övriga två var mindre, troligen ungar. Dom vuxna höll
på så länge med sälen för att lära ungarna
hur en jakt skall gå till. Annars hade dom kunnat ta sälen mycket
tidigare. Ingen av forskarna eller fartygsbesättningen hade någonsin
sett något liknande.
Showen var över.
På kvällen hade vi en makalös
solnedgång.
2009-12-04 Fredag förmiddag.
Igår kväll slog vädret till
igen. Kaptenen meddelade att vi hade upp till 35 m/s i byarna och vågor
upp till 15 m höjd mellan 04 och 05 i natt! Det är dessa förhållanden
som dom har ibland i Volvo Ocean Race när dom kappseglar jorden runt!
Så här stora vågor har vi bara sett på TV förut,
aldrig i verkligheten. Som tur var lade vi ner en del ömtåliga
saker såsom kameror på golvet i går kväll innan
vi gick och lade oss. Det var tur det för nästan allt löst
på skrivbordet och en annan bänk i hytten tömdes på
saker under natten. Vi har ändå sovit bra, kanske tack vare
att vår hytt ligger väldigt centralt i fartyget och där
är rörelserna alltid minst. Vi sitter nu på högsta
däcket i en samlingssal med panoramautsikt längst fram i fören.
Ibland kommer det extra stora vågor som bildar enorma vågdalar
på kanske 100 m mellan vågtopparna. Dessa vågor är
säkert 10 m höga mellan vågdal och vågtopp. Det gungar
fruktansvärt och så här kommer det att vara ända tills
vi når Kap Horn och kan gå i lä på den östra
sidan om Sydspetsen. Vi beräknas nå Hornet vid 20-tiden i kväll.
Vi frågade hur hård vind FRAM
tål. Svaret blev att fartyget tål vilken vind som helst utan
problem. Det handlar om vad passagerarna tål. Kör man för
fort blir det en fruktansvärd resa för passagerarna. Därför
är tiden över Draksundet väl tilltagen så att passagerarna
inte skall må alltför dåligt. Det brukar antagligen vara
hårt väder här. FRAM höll c:a 11 knop över sundet.
Sund och sund, det är väl kanske 80 till 90 landmil tvärs
över.
Fredag eftermiddag. Stormen har mojnat lite,
men det räckte inte för Kap Horn. Vi får inte se Hornet
nu heller. Det meddelades att vädret är för hårt och
alldeles för dålig sikt för att gå nära Hornet,
så man lade om kursen så att vi går direkt till östra
infarten till Beagle Channel. Surt, för jag hade hoppats på
några bilder från Hornet.
Här kommer i alla fall ytterligare några
bilder från Antarktis.
Tidigt på morgonen en av dagarna i
Antarktis. Det blåser snålblåst och är c: 4-5 grader
C. Vi går söderut och vi kan se att solen fortfarande står
lågt uppe i nordost. Här kan man snacka om att saker och ting
är bakvända. Solen står aldrig i söder här. Här
märks det verkligen att solen går "fel väg", den går
moturs. Hemma i Sverige går solen medurs. Detta märks inte så
mycket i t.ex. Buenos Aires. Där går naturligtvis solen också
moturs, men det tänker man inte på då den går mer
rakt upp och lika rakt ner.
Här går vi genom Lemaire Channel,
ett verkligt smalt sund där FRAM gick i krypfart men ändå
kryssade mellan de stora isblocken. Då visade FRAM hur suveränt
manöverbart fartyget är. Fartyget styrs inte med roder! Det styrs
med propellrar. Detta innebär att det krävs inte ens styrfart.
FRAM kan gå hur långsamt som helst och ändå svänga
fram och tillbaka mellan iskolosserna. Dessutom har FRAM en väldigt
hög isklass och kan utan vidare bryta 0,5 m tjock kärnis!
Det var ett gäng svenska, danska och
norska jounalister med på denna resa och vid återfärden
genom Lemaire Channel fick dom möjlighet att fotografera fartyget
när vi gled genom passet på ett spegelblankt vatten.
Efter Lemaire Channel.
FRAM vid ett av våra landstigningstillfällen.
En säl på ett isflak. Ett farligt
ställe att vara på om en eller flera späckhuggare skulle
dyka upp.
Den här isformationen som sticker upp
ur vattnet är inte unik, bara en i högen av otroliga skapelser
som naturen visar upp.
FRAM fotad från toppen av en kulle
som vi besteg under en av landstigningarna. Stället heter Paradise
Bay och är det enda stället där vi landsteg på Antarktis
fastland. Alla andra landstigningar skedde på små öar.
Någonstans i Antarktis. Det går
inte att hålla reda på var.
En dag kom ett gäng fåglar som
satte sig på ett tak direkt framför mig när jag stod och
fotade. Dessa fåglar heter Snowy Sheathbill på engelska och
var nästan helt orädda. De är lite mindre än en tamduva.
Här är en helt ny pingvinart för
mig. Den heter Adelie Penguin. Storleken är kanske 40 - 50 cm hög.
Denna pingvin ligger på ägg.
Här ser vi tydligt att boet är byggt av endast sten.
Den till vänster ligger på ägg
och den till höger är troligen partnern som håller sällskap.
Detta blir sista bilden från Antarktis
denna gång.
FRAM lade till i Ushuaias hamn 06.30 på
morgonen den 5/12. Därefter åkte vi på en rundtur med
buss till Parque National Tierra del Fuego.
På skylten står bl.a. Här
slutar den nationella vägen "Ruta 3". Detta ställe kan kanske
kallas "Världens ände" på riktigt.
Självklart finns här också
ett postkontor och affär där man säljer diverse "världens
ände" artiklar.
Under hela bussturen regnade det och blåste
fruktansvärt. Dessutom var det rejält kallt, endast någon
plusgrad. Guiden berättade att här regnar det i princip varje
dag året om, ibland lite mer och ibland lite mindre. Ibland är
det förstås uppehåll någon dag. Det är aldrig
minusgrader här vid havets nivå och någon gång under
sommaren kan temperaturen komma upp i max 15 grader. Dessutom blåser
det hårt och konstant. Man undrar hur någon kan stå ut
att leva här. Ändå levde ursprungsinnevånarna, som
fanns här när de första européerna kom, nakna!!!!
Det är dock en hel historia för sig som inte går att utreda
här.
Allt för idag. Vi får se om det
blir något mer från denna resa. Det kommer i alla fall mycket
mera senare i vinter.
|