GREKLAND
Karta
(alla Peloponessosturer)
Karta
(alla Kretaturer)
Cykeltips
för Grekland Efter många cykelresor i Grekland har
vi skaffat oss en hel del erfarenheter från just det landet och en
del av denna erfarenhet finns att läsa om här.
Peloponessos
1990 (313 km). Karta
Vår första resa
till Grekland omfattar Athén - Diakofto - Kalavrita (tåg).
Sedan cykel Kalavrita - Tripoli - Astro - Nafplion - Poros. Därefter
Poros - Pireus (båt) och slutligen Pireus - Athéns centrum
med cykel.
Fastlandet/Evia
1991 (340 km). Karta
Andra turen blev Athén
- Volos (tåg). Cykel Volos - ön Evia till Chalkis och vidare
till Eretrea, båt över sundet till Skála Orpoú
och cykel ända in till Athéns centrum.
Peloponessos
1992 (330 km).
Tredje turen gick Athén
- Kalamata (buss). Cykel Kalamata - Methoni - Kiparissia - Epitali. Från
Epitali till Patres med tåg. Patres - Xilokastron.
Peloponessos
1993 (588 km). Karta
Denna gång blev det
Athén flygplats - Pireus (buss). Pireus - Ermioni (båt) -
Nafplion - Leonideon - Githion - Gerolimenas (Mani) - Aeropoli - Kalamata
(buss). Denna tur innebar att vi måste passera ett pass på
c:a 1200 meter över havet.
Kreta
1994 "Kreta Mitten", (319 km). Karta
Vår första Kretatur
började med flygbuss till Pireus och nattbåten till Iraklion
på Kreta. Cykling Iraklion - Arkalochori - Timbaki - Rethimno - Iraklion.
Fastlandet
1995 (555 km). Karta
Tillbaka till fastlandet detta
år. Cykling Athéns airport - Pireus. Pireus - Patres (tåg)
- Igomenitsa (nattbåt) - Prevéza - Lefkas - rundtur på
Lefkas - Agrínion - Náfpaktos - Diakofto - Kalavrita (tåg)
- Xilokastro - Pireus (tåg). Cykel till Athéns airport. Detta
var en ganska lång tur och omfattar mycket fin cykling.
Kreta
1996 "Kreta Östra", (591 km). Karta
På Kreta igen. Cykling
Athéns airport - Pireus. Nattfärja till Iraklion. Iraklion
- Tzérmiado på Lassittiplatån - Ag. Nikólaos
- Sitía - Zakros - Ierapetra - Avri - Ano Viannos - Iraklion. Nattfärja
tillbaka till Pireus och cykel till Athéns airport. Fantastisk cykeltur!
Kreta
1997 "Kreta västra", (691 km). Karta
Tredje gången på
Kreta. Charter direkt till Chania. Chania - Kastelli - Paleochora - Sougia
- Chora Sfakion (båt) - Mirthos - Ag. Galini - Pirgos - Ag. Varvara
- Kamares - Rethymnon - Georgiopoli - Chania - Akrotirihalvön. Det
är bara att konstatera att Kreta är fantastiskt att cykla på.
Många spännande platser besöktes.
Peloponessos
1998 (638 km).
Det går inte att låta
bli Peloponessos. Cykel Athéns flygplats - Pireus C. Pireus - Diakofto
(tåg) - Rion - Amaliada - Kiparissia - Pilos - Kalamata - Tripolis
(tåg) - Nafplion - Epidavros - Argos - Pireus (tåg). Pireus
- Athéns flygplats. Denna tur gick delvis på tidigare körda
vägar, men delvis i omvänd riktning.
Peloponessos
2000 (470 km). Karta
Äntligen fanns det en
båtförbindelse Pireus - Monemvassia. Vi startade alltså
cyklingen i Monemvassia. Turen gick sedan över bergen till Neápolis
- Gitio - Aeropoli - Kalamata. Därefter tåg till Patres. Cykel
Patres - Xilikastro, tåg Xilokastro - Pireus.
DONAU
Karta
Donau´s
källa - Wien 1994 (1087 km).
Troligen cykelmässigt
den bästa turen vi gjort. Tänk att få köra en c:a
100 mil lång utförsbacke!!! nästan enbart på cykelvägar.
Varje dag ser vi Donau (moderfloden i boken om Ayla), som vid källan
endast är en stor bäck bli större och större, ända
tills det blir en farled för stora fartyg. Det händer väldigt
mycket längs Donau och man skall nog ha lite mera tid än vad
vi hade. Å andra sidan är det så fin cykling att man gärna
vill köra på och testa vad kroppen tål. Hoppas vi har
intresset och hälsan kvar den dag vi får mera tid. Då
gör vi nog om turen!
Wien
- Budapest 1995 (368 km).
Fortsättning på
vår färd längs Donau. Färden går genom Österrike,
Slovakien och Ungern. Inte lika vackert och inte lika fina cykelvägar
som i Tyskland och Österrike, men ändå mycket bra, särskilt
den Slovakiska delen.
UNGERN
Budapest
- Miskolch 1995 (547 km).
Denna sträcka var också
en riktig höjdare. Ungern är ett billigt land med trevligt folk.
Dock lite för varmt att cykla i juli. I övrigt fantastisk cykeltur
och ibland ganska spännande.
TYSKLAND
Mosedalen,
Koblenz - Metz 2004 (392 km). Karta
Denna resa går mest
i Tyskland. Ett lika bra cykelland som Österrike. Den tyska delen
c:a 25 - 30 mil har perfekta cykelvägar, den franska delen lite sämre,
men bra. Moseldalen är en riktig höjdare, lite kort, men absolut
värd en cykelresa. Mycket enkelt att få övernattning. Prova
själv!
Rhendalen
- Donau, Basel via Bodensee till Donau's källa 2004 (319 km).
Karta
Rhendalens cykelväg är
också en riktig höjdare med fina cykelvägar utefter Rhens
och Bodensjöns strand. Dessutom gjorde vi ett besök vid Aachquelle
(Aachkällan) och Donau Versickerung (Donau's dränering) på
väg till Donaueschingen. Det var mycket sevärt.
Fyra
cykelleder genom Bayern 2005 (914 km).
Karta
Vårt mål var att
göra en riktigt lång rundsväng längs fyra cykelleder
i Bayern och komma tillbaka till utgångspunketn, utan att behöva
använda tåg. Vi hade 12 dagar till förfogande. Sträckan
Ulm - Bodensee - Piding innehåller många backar och det är
inget latmansgöra att cykla dessa vägar och man skall helst inte
komma otränad. Man får dock lön för mödan då
naturen är fantastisk att titta på och vara i. Dessutom är
cykelledernas kvalitet mycket höga.
Lübeck
- Donauwörth (vid Donau) 2006 (1110 km). Karta
Målet i år var
att cykla från så långt norrifrån i Tyskland som
möjligt och till ett ställe som vi har cyklat på förut,
dvs. vi ville "binda ihop" våra tidigare turer i Norden med de vi
tidigare gjort i Mellaneuropa. Eftersom vi har cyklat på Donau's
cykelvägar i Tyskland blev målet någon stad med järnvägsstation
och belägen vid Donau. Vi måste ju planera så att vi kunde
ta ett tåg tillbaka till bilen, men vi visste alltså inte exakt
var målet var, mer än Donau. Startpunkten blev Lübeck och
målet Donauwörth.
ÖSTERRIKE
St
Anton - Zell am Zee 1998 (346 km).
Österrike är helt
enkelt ett väldigt bra cykelland. Fantastiskt att följa floderna
i botten av dalgångarna. Det finns otroligt mycket cykelvägar
så att man inte behöver vara ute i trafiken. Det är även
gott om bra campingplatser och andra övernattningsställen. Man
kan också ta med cykeln på tåget utan problem. Tyvärr
blev denna tur avkortad p.g.a. sjukdom.
SVERIGE
Karta
(alla svenska turer)
Malmö
- Kalmar 1997 (453 km).
Påsken -97. Malmö
- Ystad - Kivik - Karlshamn - Karlskrona - Kalmar. Fantastiskt att cykla
utefter kusten, speciellt på Österlen. Det kändes ibland
som om vi befann oss på kontinenten. Vi följde i huvudsak Cykelfrämjandets
Cykelspåret.
Kalmar
- Linköping 1999 (361 km).
Påsken -99. Kalmar -
Ölandstur - Oskarshamn - Gamleby - Linköping. Vi följde
i huvudsak Cykelfrämjandets Cykelspåret ända till Gamleby.
Tjörn
- Helsningborg 1999 (424 km).
Sommaren -99. Vi ville fortsätta
cykla utmed den svenska kusten. Kyrkesund (Tjörn) - Kovikshamn - Kungsbacka
- Varberg - Halmstad - Ängelholm - Helsingborg. Därefter fortsatte
turen på Sjelland.
Linköping
- Malmö 2000 (707 km).
Sommaren 2000. På denna
tur följde vi bl.a. de kända cykellederna Sommen-Vättern,
Cykelspåret, Ginstleden, Skånespåret, mm. Linköping
- Mjölby - Gränna - Nässjö - Värnamo - Ljungby
- Mellbystrand - Torekov - Ängelholm - Helsingborg - Malmö. Kusterna
i Sverige är helt klart fantastiska att cykla längs.
DANMARK
Jylland
1997 (760 km).
Sommaren -97. Göteborg
- Fredrikshamn (bilfärja) - Lökken - Torup - Agger - Söndervig
- Esbjerg - Jelling - Århus - Grenå (tåg) - Varberg (färja)
- Kungsbacka.
Sjelland
1999 (363 km).
Sommaren -99. Detta blev en
fortsättning av turen Tjörn - Helsingborg. H. - Helsingör
(färja) - Rågeleje - Vesterlyng - Slagelse - Bisserup - Kaulundborg
- Århus (färja) - Stenungsund (tåg-buss-färja-buss-cykel
allt på en dag) - Kyrkesund. Danmark är ett fantastiskt cykelland,
men, efter dessa turer tycker vi nog att det är lite för
enformigt.