Kort beskrivning av turerna.
Några allmänna cykeltips  Här finner Du några tips som kan göra cykelturen enklare.
GREKLAND 
Karta (alla Peloponessosturer)
Karta (alla Kretaturer)
Cykeltips för Grekland  Efter många cykelresor i Grekland har vi skaffat oss en hel del erfarenheter från just det landet och en del av denna erfarenhet finns att läsa om här.

Peloponessos 1990 (313 km). Karta
Vår första resa till Grekland omfattar Athén - Diakofto - Kalavrita (tåg). Sedan cykel Kalavrita - Tripoli - Astro - Nafplion - Poros. Därefter Poros - Pireus (båt) och slutligen Pireus - Athéns centrum med cykel.

Fastlandet/Evia 1991  (340 km). Karta
Andra turen blev Athén - Volos (tåg). Cykel Volos - ön Evia till Chalkis och vidare till Eretrea, båt över sundet till Skála Orpoú och cykel ända in till Athéns centrum. 

Peloponessos 1992 (330 km).
Tredje turen gick Athén - Kalamata (buss). Cykel Kalamata - Methoni - Kiparissia - Epitali. Från Epitali till Patres med tåg. Patres - Xilokastron. 

Peloponessos 1993 (588 km). Karta
Denna gång blev det Athén flygplats - Pireus (buss). Pireus - Ermioni (båt) - Nafplion - Leonideon - Githion - Gerolimenas (Mani) - Aeropoli - Kalamata (buss). Denna tur innebar att vi måste passera ett pass på c:a 1200 meter över havet. 

Kreta 1994 "Kreta Mitten", (319 km). Karta
Vår första Kretatur började med flygbuss till Pireus och nattbåten till Iraklion på Kreta. Cykling Iraklion - Arkalochori - Timbaki - Rethimno - Iraklion. 

Fastlandet 1995 (555 km). Karta
Tillbaka till fastlandet detta år. Cykling Athéns airport - Pireus. Pireus - Patres (tåg) - Igomenitsa (nattbåt) - Prevéza - Lefkas - rundtur på Lefkas - Agrínion - Náfpaktos - Diakofto - Kalavrita (tåg) - Xilokastro - Pireus (tåg). Cykel till Athéns airport. Detta var en ganska lång tur och omfattar mycket fin cykling.

Kreta 1996 "Kreta Östra", (591 km). Karta
På Kreta igen. Cykling Athéns airport - Pireus. Nattfärja till Iraklion. Iraklion - Tzérmiado på Lassittiplatån - Ag. Nikólaos - Sitía - Zakros - Ierapetra - Avri - Ano Viannos - Iraklion. Nattfärja tillbaka till Pireus och cykel till Athéns airport. Fantastisk cykeltur!

Kreta 1997 "Kreta västra", (691 km). Karta
Tredje gången på Kreta. Charter direkt till Chania. Chania - Kastelli - Paleochora - Sougia - Chora Sfakion (båt) - Mirthos - Ag. Galini - Pirgos - Ag. Varvara - Kamares - Rethymnon - Georgiopoli - Chania - Akrotirihalvön. Det är bara att konstatera att Kreta är fantastiskt att cykla på. Många spännande platser besöktes.

Peloponessos 1998 (638 km).
Det går inte att låta bli Peloponessos. Cykel Athéns flygplats - Pireus C. Pireus - Diakofto (tåg) - Rion - Amaliada - Kiparissia - Pilos - Kalamata - Tripolis (tåg) - Nafplion - Epidavros - Argos - Pireus (tåg). Pireus - Athéns flygplats. Denna tur gick delvis på tidigare körda vägar, men delvis i omvänd riktning. 

Peloponessos 2000 (470 km). Karta
Äntligen fanns det en båtförbindelse Pireus - Monemvassia. Vi startade alltså cyklingen i Monemvassia. Turen gick sedan över bergen till Neápolis  - Gitio - Aeropoli - Kalamata. Därefter tåg till Patres. Cykel Patres - Xilikastro, tåg Xilokastro - Pireus.

DONAU 
Karta
Donau´s källa - Wien 1994 (1087 km).
Troligen cykelmässigt den bästa turen vi gjort. Tänk att få köra en c:a 100 mil lång utförsbacke!!! nästan enbart på cykelvägar. Varje dag ser vi Donau (moderfloden i boken om Ayla), som vid källan endast är en stor bäck bli större och större, ända tills det blir en farled för stora fartyg. Det händer väldigt mycket längs Donau och man skall nog ha lite mera tid än vad vi hade. Å andra sidan är det så fin cykling att man gärna vill köra på och testa vad kroppen tål. Hoppas vi har intresset och hälsan kvar den dag vi får mera tid. Då gör vi nog om turen!

Wien - Budapest 1995 (368 km).
Fortsättning på vår färd längs Donau. Färden går genom Österrike, Slovakien och Ungern. Inte lika vackert och inte lika fina cykelvägar som i Tyskland och Österrike, men ändå mycket bra, särskilt den Slovakiska delen. 

UNGERN
Budapest - Miskolch 1995 (547 km).
Denna sträcka var också en riktig höjdare. Ungern är ett billigt land med trevligt folk. Dock lite för varmt att cykla i juli. I övrigt fantastisk cykeltur och ibland ganska spännande.

TYSKLAND
Mosedalen, Koblenz - Metz 2004 (392 km). Karta
Denna resa går mest i Tyskland. Ett lika bra cykelland som Österrike. Den tyska delen c:a 25 - 30 mil har perfekta cykelvägar, den franska delen lite sämre, men bra. Moseldalen är en riktig höjdare, lite kort, men absolut värd en cykelresa. Mycket enkelt att få övernattning. Prova själv!

Rhendalen - Donau, Basel via Bodensee till Donau's källa 2004 (319 km). Karta
Rhendalens cykelväg är också en riktig höjdare med fina cykelvägar utefter Rhens och Bodensjöns strand. Dessutom gjorde vi ett besök vid Aachquelle (Aachkällan) och Donau Versickerung (Donau's dränering) på väg till Donaueschingen. Det var mycket sevärt. 

Fyra cykelleder genom Bayern 2005 (914 km). Karta
Vårt mål var att göra en riktigt lång rundsväng längs fyra cykelleder i Bayern och komma tillbaka till utgångspunketn, utan att behöva använda tåg. Vi hade 12 dagar till förfogande. Sträckan Ulm - Bodensee - Piding innehåller många backar och det är inget latmansgöra att cykla dessa vägar och man skall helst inte komma otränad. Man får dock lön för mödan då naturen är fantastisk att titta på och vara i. Dessutom är cykelledernas kvalitet mycket höga.

Lübeck - Donauwörth (vid Donau) 2006  (1110 km). Karta  
Målet i år var att cykla från så långt norrifrån i Tyskland som möjligt och till ett ställe som vi har cyklat på förut, dvs. vi ville "binda ihop" våra tidigare turer i Norden med de vi tidigare gjort i Mellaneuropa. Eftersom vi har cyklat på Donau's cykelvägar i Tyskland blev målet någon stad med järnvägsstation och belägen vid Donau. Vi måste ju planera så att vi kunde ta ett tåg tillbaka till bilen, men vi visste alltså inte exakt var målet var, mer än Donau. Startpunkten blev Lübeck och målet Donauwörth.

ÖSTERRIKE
St Anton - Zell am Zee 1998 (346 km). 
Österrike är helt enkelt ett väldigt bra cykelland. Fantastiskt att följa floderna i botten av dalgångarna. Det finns otroligt mycket cykelvägar så att man inte behöver vara ute i trafiken. Det är även gott om bra campingplatser och andra övernattningsställen. Man kan också ta med cykeln på tåget utan problem. Tyvärr blev denna tur avkortad p.g.a. sjukdom.

SVERIGE
Karta (alla svenska turer)
Malmö - Kalmar 1997 (453 km).
Påsken -97. Malmö - Ystad - Kivik - Karlshamn - Karlskrona - Kalmar. Fantastiskt att cykla utefter kusten, speciellt på Österlen. Det kändes ibland som om vi befann oss på kontinenten. Vi följde i huvudsak Cykelfrämjandets Cykelspåret. 

Kalmar - Linköping 1999 (361 km).
Påsken -99. Kalmar - Ölandstur - Oskarshamn - Gamleby - Linköping. Vi följde i huvudsak Cykelfrämjandets Cykelspåret ända till Gamleby. 

Tjörn - Helsningborg 1999 (424 km).
Sommaren -99. Vi ville fortsätta cykla utmed den svenska kusten. Kyrkesund (Tjörn) - Kovikshamn - Kungsbacka - Varberg - Halmstad - Ängelholm - Helsingborg. Därefter fortsatte turen på Sjelland.

Linköping - Malmö 2000 (707 km).
Sommaren 2000. På denna tur följde vi bl.a. de kända cykellederna Sommen-Vättern, Cykelspåret, Ginstleden, Skånespåret, mm. Linköping - Mjölby - Gränna - Nässjö - Värnamo - Ljungby - Mellbystrand - Torekov - Ängelholm - Helsingborg - Malmö. Kusterna i Sverige är helt klart fantastiska att cykla längs. 

DANMARK
Jylland 1997 (760 km).
Sommaren -97. Göteborg - Fredrikshamn (bilfärja) - Lökken - Torup - Agger - Söndervig - Esbjerg - Jelling - Århus - Grenå (tåg) - Varberg (färja) - Kungsbacka.

Sjelland 1999 (363 km).
Sommaren -99. Detta blev en fortsättning av turen Tjörn - Helsingborg. H. - Helsingör (färja) - Rågeleje - Vesterlyng - Slagelse - Bisserup - Kaulundborg - Århus (färja) - Stenungsund (tåg-buss-färja-buss-cykel allt på en dag) - Kyrkesund. Danmark är ett fantastiskt cykelland, men, efter dessa turer tycker vi nog att det är lite för enformigt. 

Tillbaka